Telge klara för elitseriekval....

i och med vinsten med 5-3 över Hässelby igår! Telge låg i "vinnarspåret" innan matchen då man hade tre poäng upp och 20 plusmål på motståndarna. Vinst efter fulltid eller i SD och man var klara både i teorin och praktiken. Vid oavgjort eller förlust så var vi tvungna att ta lika många poäng som Hässelby skulle göra i sista omgången. Självklart var målsättningen att kunna åka ner till Tidaholm (Fröjered) som klara serievinnare och där kunna visa upp varför vi var bäst i div 1 mellersta.

Matchen var förstås lite speciell av en annan anledning också, jag skulle göra debut som "expertkommentator" då matchen skulle sändas i Södertälje lokal-TV. Idén till detta kom från Conny Gustavsson i ledarstaben för laget, han har gjort ett jättearbete så all kredit till honom. Detta uppdrag gjorde i alla fall att jag var på plats i Wasa Sporthall flera timmar innan matchstart då jag gillar att ha koll på läget. Fick se vad Lucas (som skulle referera) och jag skulle sitta och fick en smärre chock när jag fick se mixerbordet. Hur många spakar och rattar som helst! Det visade sig sen att det var i princip en spak som var min uppgift.

Jag hann även med att se lite av matchen mellan Södertälje och Onyx där Södertälje även i teorin säkrade kvalplatsen för spel i div 1. Det var givetvis inget snack om saken utan det blev en klar vinst med 7-0. Kul att två damlag i Södertälje visar framfötterna och jag hoppas det blir ett lyckligt kval för båda lagen.

Jag hade förstås läst in mig på Hässelby och upptäckte att trots lagets relativa nya div 1 plats (andra året) så fanns det massor av div 1 rutin hos tjejerna i laget då många spelat för Järfälla, Råsunda och Hammarby i div 1 tidigare.

Då det också var lite av ett derby så var det ingen buss med spelare som dök upp utan Hässelby hade sin samling i hallen och i god tid fick jag ett snack med Hässelbytränarna Samuel och Jonas över en kaffe och bulle. Trevligt och lite avkopplande inför min nya uppgift.

Att vara kommentator var hur kul som helst det jag var lite nervös över var väl hur jag skulle kunna vara så neutral som man bör vara. Jag hade även lovat att inte klaga på domarna nu när jag var i offentligheten. Det skulle nog inte vara några som helst problem då det var Niklas Mothander och Michael Selgh som var matchledare.


Lucas och jag.

Jag tyckte det var en spännande match och ett rättvist resultat sett på tre perioder. Båda lagen hade många chanser och var så bra som en seriefinal ska vara. Referat från matchen finns att läsa på Telges hemsida där det också finns många bra bilder från matchen. Även Samuel har som vanligt skrivit ett klokt och nyanserat referat för Hässelby. LT:s webbsida har följande publicerat från matchen.

Nu är det alltså ett kval till elitserien som står på dagordningen. Att vi ska möta Jönköping är klart, vilket lag från div 1 norra som ska få den äran står mellan Sala och Sten Sture. Det avgörs nästa helg men det är förstås väldigt stor "fördel" Sala där. När det gäller representationen från elit ser det väl ut att bli en lång bussresa till Örnsköldsvik när det gäller bortamatchen.

Ida blir det nog lite skidor (på TV förstås), reprissändningen av gårdagens fight samt förberedelser inför morgondagens lektioner på Igelstaviken. Där både "prestationspsykologi" och "fritidens betydelser" står på schemat. Givetvis kommer jag att följa resultatrapporteringen från dagens matcher också.

Vad som hände i övrigt i innebandysverige återkommer jag med ikväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0