NIU, min NIU kapitel 2...

är det nu dax för. Vi (Igelstaviken) har nu fått den NIU-certifiering f.o.m 2012 som vi borde fått vid första cerifierings tillfället. Alltså att den skulle gällt redan från höstterminen i år. Såklart är jag nöjd att vi nu blivit ett NIU men som sagt har ännu inte förlikat mig med att vi blev "nobbade" vid första omgången. Jag antar att S:t Mikaelsskolan känner som vi, vad var det som gjorde att vi inte fick från början?

I morgon börjar kvalet till elitserien med två matcher. Sala möter Jönköping och vi Örnsköldsvik. Tre spännande helger ligger och väntar. Vilka kommer att få ta klivet upp till elitserien? Jag tror det blir en väldigt tight serie så det kan mycket väl sluta som förra säsongen. Med en målskillnadsaffär.

Sala har jag bara sett en gång och det var i förlustmatchen mot Sten Sture. Som jag uppfattade snacket på läktaren så gjorde Sten Sture en av sina bästa matcher och visst var de bra. Seger med 4-1 och en match där Madelen Backlund gick poänglös från banan. Tror inte det hände i någon annan seriematch. Sala lever väldigt mycket på sina två poänggörare, firma Backlund/Lundqvist. Visst finns det andra som har kvalitét i laget men kan man få hejd på "firman" så vinner man matchen.

När jag var på matchen i Uppsala så hade jag nöjet att sitta bänkgranne med Victor Wolf (tränare i Jönköping) och han antecknade flitigt i sitt block.

Jönköping då, som jag "scoutade" i helgen då de spelade mot Vänersborg. Finns väl en "firma" i det laget också, Anteryd/Didriksson, där Didriksson gör målen (29) och Anteryd assisterar (46). Nu har ju Anteryd ett lite större register så det kretsar mycket kring henne i laget. Jag tror förstås att Jönköping liksom Sala i de matcher jag tittat på inte varit på topp utan har mycket mer att ge. Men det känns lite likt mina funderingar angående Sala, kan man få stopp på "firman" särskilt då Anteryd så har man matchen.

Örnsköldsvik vet jag inte så mycket om, jag har inte sett dem i år. Givetvis kommer de till kvalserien med ett "elitserie tempo" där det har gått lite snabbare, varit lite tuffare än i div 1 serierna. Men samtidigt har man inte kunnat odla någon vinnarkultur i år och det kan ligga laget i fatet. De har plockat med ett par "gamlingar" in i laget för att höja kompetensen, vi får se om det räcker.

Jag tänker inte tippa något än men att vi har goda chanser att nå elitserien tror jag. Truppen har en bra bredd och vi kan vårt spel.  Jag hoppas att David får rätt i sitt tips.

Noel som jag också satt med på läktaren i Uppsala har börjat blogga om SDF-SM för DJ-17, det ska bli kul att följa och kanske komentera också. Återkommer till den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0