Distriktslags SM närmar.....

sig slutet. Kvartsfinalerna är avverkade och idag går semi-finaler och finaler.

På tjejsidan är det tre "nya" distrikt i semifinalerna, Västmanland, Västerbotten och Dalarna. Det distrikt som även fanns med i semifinalen förra SM:et är Småland som ser starka ut. Det är visserligen inte helt lätt att tippa när man inte är på plats och sett hur matcherna ser ut men att tippa Småland som stora guldkandidater är inte särskillt vågat.

Den stora överraskningen för mig är att Uppland försvann redan i kvartsfinal mot Dalarna som med nöd och näppe klarde sig vidare från gruppspelet. En SD-förlust som måste svida ordentligt för det var inte bara jag som hade Uppland som slutsegrare i SM:et.

Södermanlands tjejer kunde inte upprepa förra årets lags bedrift att ta en medalj, det visar hur ovisst det är och hur svårt det är att klara sig vidare från gruppspelet. Att jämföra två olika uppsättningar är förstås svårt men inte känns det som om årets uppsättning ska vara så mycket sämre. Man kanske saknade några verkliga toppar som man hade förra året i Rebecca Heed Arvidsson och Matilda Sjödin som var etta och tvåa i poängligan.

Stockholms tjejer försvann redan i gruppspelet i år igen. Det känns som om man inte riktigt kan matcha övriga distrikt längre på grund av att man har "tre-regeln". Men som sagt svårt att veta när man inte sett laget live.

På killsidan är det två nya distrikt i semi mot förra året, Småland och Värmland. Stockholm och Göteborg var med förra året också. Som vanligt ser Stockholm starka ut och med den bredd de har i truppen så blir de mina favoriter till guldet. Bredden gör att Stockholm kan matcha sitt lag lite annorlunda än övriga lag. De behöver inte slita hårt på några killar på samma sätt som övriga distrikt där topparna får matchas mycket mer.

Jag tippar en tjej-final mellan Småland och Västmanland och en kill-final mellan Stockholm och Västernorrland.

Min innebandyupplevelse igår var en flickor B (födda 97/98) match mellan Telge och Flen. En match som Telges tjejer vann helt rättvist med 4-2. Det var kul att se att Telges tjejer försökte "tänka" innebandy och de hade ett överlägset passningsspel jämfört med Flen. Det finns många duktiga tjejer i laget men en som jag tycker stack ut lite extra var Kellie Boberg.

Jag har glömt att skriva om "rallarinnebandymatchen" som jag såg i fredagskväll. En match som Nykvarn tillslut lyckades vinna med 10-9. Lillån ledde efter 5 minuter med fyra noll och kanske en känsla om "säker seger" smög sig in i laget. Nykvarn gav inte upp och det var kul att se "mina" gamla elever göra bra insatser. Planens dominant var enligt mig Svec som spelade ett stort backspel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0