Nu är det bara två....

matcher kvar i de tre div 1 serierna och många frågor väntar fortfarande på ett svar. Vilka ska vinna serien och vilka tolv lag får lämna div 1? Så här ser det ut och kanske mitt tips hur det går.

I div 1 norra så finns det en "hängmatch" mellan IKSU Ungdom och Umeå City, men eftersom de båda lagen ligger på "trygg mark" så spelar den ingen roll egentligen. 

Sala Silverstaden ligger verkligen i guldläge och har fyra poäng ner till Sten Sture. Lagen möts nu på torsdag i Sala och hemmalaget behöver oavgjort för att kunna spela av sista omgången. Jag tror att det egentligen inte spelar någon roll om Sten Sture skulle lyckas vinna då Sala i sista matchen möter Alunda som redan nu är klara för div 2 spel nästa säsong. Jag hade Sala som seriefavorit redan när jag skrev om de olika div 1 serierna i Grace i höstas.
Firma Backlund - Lundqvist har dominerat serien och gjort osannolika 170 poäng tillsammans.

Madelene Backlund gjorde tre mål.
foto Sala Allehanda            foto Hans Godén (Sala Allehanda)

Backlund 91 (50-41)       Lundqvist 79 (62-17)
poäng                            poäng

De lag som kan stoppa dem o kvalet har stora chanser att vinna matcherna. Men man måste beundra dessa två tjejer, alla vet att de är de som producerar, alla försöker stoppa dem och ändå gör de poäng i match efter match.

I striden om att få lämna div 1 så  krigar Skellefteå och Boden om att få undvika den sista nedflyttningsplatsen. Klara för div 2 spel är Ankarsvik, Alunda och Sundsvall. Skellefteå hade kunnat säkra sin plats i denna omgång om de vunnit över RIG eller att Boden inte vann över Dalen men så blev det inte. Förlust för Skellefteå med 7-9 där Caroline Deutgen i RIG svarat får tre mål i sista perioden.

SONY DSCCaroline här i U-19 landlaget.

Det skiljer fyra poäng (till Skellefteås fördel) mellan lagen så Skellefteå har förstås stora möjlighetr att klara sig kvar. Jag tror de klarar av det och att det blir Boden som får följa med ner i tvåan.

Så här tippade jag serien i Grace efter 8 omgångar:
01.  Sala Silverstaden
02.  Sten Sture
03.  RIG Umeå
04.  FBC Uppsala
05.  IKSU Ungdom
06.  IBF Dalen
07.  Skellefteå
08.  Sundsvall
09.  Boden
10.  Umeå City
11.  Alunda
12.  Ankarsvik

Den stora missen var Umeå City som gått bättre än vad jag trodde.

I södra serien så har Jönköping varit klara sedan länge, mycket bra av dem och lite överraskande för mig. Jag såg visserligen att det fanns potential redan i Kallsta Open men min stora seriefavorit var Warberg som gick som "tåget" på försäsongen.
Vilket lag som ska följa med CL98, Engelholm och Ingelstad/Växjö är fortfarande väldigt ovisst. Det blir knall hårt och kommer inte att avgöras förrän i sista omgången tror jag. 

I helgen så kunde Södra dal tagit ett en trepoängare mot Göteborg men Linnie Ahlberg ville annat.


Linnie Ahlberg

När bara 7 sekunder återstod av matchen så kunde hon kvittera till 2-2 och ge Göteborg en värdefull poäng.

Jag ska försöka mig på ett tips:

Göteborg möter CL98 hemma (3 poäng), samt Warberg borta ( 0 poäng) så det slutar på 33 poäng.
Östra möter Pixbo borta (0 poäng) och Engelholm hemma (3 poäng) så de slutar på 32 poäng
Älvstarnden möter Engelholm hemma (3 poäng) och Ingelstad borta (3 poäng) så de slutar på 34 poäng.
Södra Dal möter Jönköping borta (0 poäng) och Pixbo hemma (1 poäng) så de slutar på 28 poäng
Vänersborg möter Olofström borta (0 poäng) och Jönköping hemma (0 poäng) så de sluta på 27 poäng

Vilket skulle göra att Vänersborg får spela i tvåan nästa säong. Man bör förstås tänka på att både Engelholm och Ingelstad gått bra på slutet samt att många av de andra lagen "bara" spelar om äran att komma tvåa i serien.
 Så här såg mitt tips ut i Grace efter åtta omgångar:

01 Jönköping
02 Pixbo
03 Olofström,
04 Warberg
05 Södra Dal
06 Göteborg
07 Älvstranden
08 Vänersborg
09 CL98
10 Östra
11 Engelholm
12 Ingelstad/Växjö

Lite mera missar i denna serie.

Sen har vi div 1 mellersta där striden om kvalplatsen står mellan oss (Telge) och Hässelby.  Vi möts i nästa omgång och givetvis så är vi lite i vinnarspåret. Tre poäng upp och 20 plusmål gör att vi egentligen "har råd" att förlora denna match men då måste vi vinna mot Fröjered i sista omgången.  Seger, SD-vinst eller oavgjort är givetvis att föredra. Jag tror att det är avgjort efter den matchen. Vi har inte förlorat någon hemmamatch i år och varför skulle vi då förlora den sista? Hässelby är ett väldigt bra lag, men det är vi också.

När det gäller vilka som ska flyttas ner till div 2 så får verkligen Stockholm en "påfyllning". Tre lag från stan spelar nästa år i tvåan då Råsunda, Fartsa och Hammarby är klara för nedflyttning. Om den förhatliga fjärde platsen står striden mellan Rönnby Ungdom, Fröjered och Skattkärr. Hagfors kan förstås också bli inblande i striden men med två "räddningsplankor" i Farsta (H) och Råsunda (B) så ska det inte vara något problem för laget.

Det svåraste programmet på pappret har Skattkärr som möter Köping (H) och Hässelby (B). Hur det går mellan lagen avstår jag från att tippa. Men så här ser sista omgångarna ut:

Skattkärr möter Köping (H) och Hässelby (B)
Fröjered möte Hammarby (B) och Telge (H)
Rönnby möter Råsunda (H) och Linköping (B)
På pappret har nog Rönnby det lättaste programmet.


Kommentarer
Postat av: gunnar

så du menar att ni inte kommer att gå för fullt om ni är klara!

Låter som man kan antyda detta ! Dina "vänner" tränarna i dessa lag hoppas på detta när du så familjärt uttrycker deras namn och deras förhoppningar.

Vår möjlighet ligger i det sportsliga att alltid tro på att varje lag alltid vill vinna till 100%.

men det är i mitt tycke inte alltid så, vår moral i dessa hedersvärda tankesätt har förändrats med nya tider.Individen är mer egoistisk i dag och dom "gamla" föreningslivsreglerna och moralen förändras till nya tider och tankesätt. "Vi är klara"! Vi skiter i resultatet och vilar alla viktiga spelare till kvalet, det är inte vårt problem, låt dom andra klara sig bäst dom vill!

jag kan förstå detta ibland, men för oss i Rönnby är det förödande att sådant förekommer i idrottsvärlden, nu absolut inte sagt att ni gör eller tänker så.

men vår räddning är ju att ni kör hela vägen för att alla ska få samma möjligheter att sportsligt kunna uppnå sin målsättning.

2011-02-28 @ 16:14:41
Postat av: tipskungen

Tippade du inte mellersta oxå i grace

2011-02-28 @ 17:21:33
Postat av: Anonym

Tipskungen.

Jag tippade inte mellersta men skrev så här i Grace:

"Eftersom jag är involverad i Telge vill jag inte tippa mellersta serien utan säger bara att den kommer bestå av fyra lag som slåss om seriesegern, dvs Hässelby, Telge, Köping och Täby.

Sex lag slåss kring strecket, Fröjered, Råsunda, Hagfors, Rönnby, Farsta och Hammarby och två lag som jag tror hamnar i ”Ingemansland” nämligen Skattkärr och Linköping".

2011-02-28 @ 17:40:25
Postat av: Rosten

Gunnar, jag tog bort det två meningarna du hakade upp dig på. Jag håller med om att ordvalet var olämpligt. Vad jag försökte säga är att klyschan "motivation slår klass" fanns i mina tankar. Det måste givetvis vara lättare för lagen att möta lag som inte har något att spela för, mer än äran istället för att möta ett lag som slåss om en kvalplats till elitserien. Det mänskliga psyket är ju så funtat att man helt omedvetet kan presterar sämre än vad man tror man gör.

Du skriver om sportsligt-egoistiskt-moraliskt men kastar du inte sten när du sitter i ett glashus. Det finns tränare i serien som har ifrågasatt ert sätt att ta ner elitspelare till vissa matcher. Den förstärkningen har haft avgörande betydelse i vissa matcher och det verkar inte vara av den anledningen att de behöver matchträning då de dagen efter kan gå in och producera i elitlaget.

Jag tror att alla lag vill vinna varje match och det existerar inga läggmatcher

2011-02-28 @ 18:03:40
Postat av: David Karlsson

Visst slår ibland motivation klass men alla spelare på div 1 nivå är ju vinnarskallar som tränar hårt flera gånger i veckan så jag tror knappast något lag kommer ha dålig inställning. Må bästa lagen vinna.

2011-02-28 @ 23:19:14
URL: http://innebandydavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0