En föreläsning som....

jag brukar ge handlar om balans i livet och återhämtning.

Vi kör på och tränar 3-4 gånger i veckan men hinner vi med i ekorrhjulet?

Något som jag under de senaste åren funderat mer och mer på är att tjejerna måste få balans i livet. Jag tror att det tapp vi har i 15-18 årsåldern mycket beror på att hjulet börjat "skeva". 



Ekrarna i hjulet kan vara:

Träning, Kost, Återhämtning, Skolan/Arbetet, Kompisar, Familjen, Pojkvän/flickvän samt det mentala.

Börjar ett av ekrarna gå sönder så skevar hela hjulet och övriga ekrar hur starka de än är kan inte hindra ett hjulbrott.

För att bli en duktig innebandtjej så är det inte bara det som presteras på innebandyplan som avgör utan att man kan få en balans i livet. Att man hinner återhämta sig och kan gå in i nästa uppgift utvilad och det behöver inte vara en innebandymatch utan kan vara en skoldag, en kompisträff m.m.



Ett bra sätt att kunna få kontroll på vad man kan och inte kan göra är att "använda silen".  Jag ska försöka ge exempel på hur jag tänker:

Du har en match på söndagen. En kompis frågar om du ska med på fest på lördag. Du häller "hänga med på fest" genom silen. "Hänga med på fest" fastnar givetvis i silen. En annan kompis frågar om du ska "hänga med på bio med tidig hemgång" . Du silar och det fastnar inte. Du kan gå på bio kvällen innan match om du är hemma tidigt.

Silen kan användas inte bara på innebandy utan allt kan silas. Vad kan du göra kvällen innan ett viktigt prov i skolan?

På Igelstaviken och innebandyn försöker jag få tjejerna/killarna att tänka på detta med balans och återhämtning. Väldigt viktigt är att man försöker planera och ligga några dagar före hela tiden så att man inte hamnar i "tidsnöd". När jag ska gå till en träning gäller det att jag är där även mentalt, både fysiskt och psykiskt, för att det ska bli en bra träning. Mina tankar kan inte vara på ett prov "jag inte hunnit plugga till" eller "grälet jag haft med poskvänen" för att ta några exempel.

Vi på Igelsta förlorade NIU-certifieringen till Nyköping på grund av att de skulle köra fler träningspass än oss. Jag tror fortfarande att det är viktigare att som vi försöka få balansen i livet fastrotat genom teorilektioner som utvecklar tjejerna och givetis även killarna till mer kompletta innebandyspelare.

Gärna synpunkter på detta.

Kommentarer
Postat av: Johan G

Du är helt rätt ute Göte! Se RIG:s "Människa-Atlet-Innebandyspelare".

2010-10-03 @ 08:47:44
URL: http://jogus.blogg.se/
Postat av: David K

Håller med, har själv haft flertalet spelare genom åren som tränat för mycket och inte haft energi till att genomföra matcher och träningar med klubblaget. Man måste träna "lagom", hellre kvalitet än kvantitet..

2010-10-03 @ 09:05:39
URL: http://innebandydavid.blogg.se/
Postat av: Johan O. Trosa

Håller med, om inte balansen finns där så blir allt till slut lidande och i värsta fall en tjej som slutar spela. Hellre kvalitet en mängd vad gäller pass

i skolan. Jag menar dom får nog många pass ändå i dom flesta föreningarna. Konstigt argument tycker jag.

2010-10-03 @ 09:25:26
Postat av: Garpen

Kunde inte ha sagt det bättre själv Göte. Ska man komma någon vart får man "offra" en del, men det finns fortfarande alternativ för att få balans mellan innebandyn och livet utanför. För att kunna prestera på plan behöver man må bra utanför plan.



Personligen har jag aldrig spelat så bra innebandy som när jag fått tid att göra annat. Det handlar inte om antal träningstimmar utan effektiviteten på träningarna. Du blir inte en bättre spelare av att träna 5-6 dagar i veckan, utan vila och tid att ladda om batterierna. Det är viktigt att få tid att göra annat än att springa efter den vita bollen.



Skönt att höra att ni jobbar för att nå en balans i tjejernas liv, det vinner ni på i längden!

2010-10-03 @ 15:17:05
URL: http://garpendownunder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0