Lite av varje...

i denna blogg.
Jag tänkte börja med utnämningen av NIU-gymnasier. Det mullrar i leden ute i landet. Tre skolor har kommit till tals på Innebandymagazinets hemsida:

http://www.innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=109&aid=39514

http://www.innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=109&aid=39515

http://www.innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=109&aid=39518

tre bra inlägg, men alla talar förstås i egen sak. Kopparlundsgymnasiet skriver om skol-VM, men att vinna skol-SM är troligen svårare. Det intressanta är att "andra" idrotter" godkänner så många fler gymnasier. Vad grundar SIBF sina beslut på. Vi är ju störst.

Självklart ser jag det som ett konstigt beslut att de prioriterar Nyköping före oss. Ett helt oprövar gymnasium som jag vet hittills haft lite av "Kalle Anka undervisning" ska plötsligt vara bättre. Det är faktiskt inte många i innebandy-Sörmland som fattar vad det beslutet grundar sig på. Jag har pratat med många som undrar.

Klart är att vi på Igelstaviken kommer att köra vidare och med samma höga kvalitét som nu

Elitserien kör vidare med ett intressant "bottenmöte" mellan Lockerud och Örnsköldvik, två meriterade tränare som ska göra upp om segern. "Kotten" mot Örjan, vem vinner den fighten? Falun, Rönnby och Djurgården spelar inte denna helg, känns som ett rörigt upplägg på serien.

Amanda Larsson KAIS Mora i landslaget - hur kul som helst!

I div 1 norra så möter Sten Sture - Dalen i en toppmatch. Sten Sture på hemmaplan vinner den matchen tippar jag.  Det tredje laget av "de 3 stora" just nu, Sala spelar två matcher på hemmaplan mot Skellefteå och Boden vilket bör ge 6 poäng. 

I södra som har en "haltande" omgång vinner Jönköping sin match och Pixbo tar ett kliv upp i tabellen genom att slå Ingelstad/Växjö.

Sen har vi då mellersta serien som också haltar lite då Köping - Fröjered är flyttad till Dec. Det var ju lägligt för David som fått en dotter till (GRATTIS!!) men anledningen är att Fröjereds unga lag har många som spelar i New Body Cup för F-15 i helgen.

Jag har ju en tipstävlan (läs uppvisning) med Nille (Linköping) och David (Fröjered) som jag tänkte avsluta denna helg (bäst till 21 poäng). Ställningen inför sista(?) omgången är att David har 11 poäng, Nille 14 och jag 18. Känns rätt betryggande. Då det är en haltande omgång så får David bara tippa fyra av de fem matcher han kan tippa (vi tippar inte våra egna lag), han ska enligt det info jag fått välja bort matchen Hagfors - Telge som han anser svårtippad (?). Vad var det han hade?..11 p..OK?

Helgens matcher i mellersta och mitt tips:

Skattkärr - Täby   3-6
Skattkärr är skickliga på att försvara sig samtidigt som Täby kan anfalla. en intressant match som jag tror Görans tjejer vinner ganska klart, helt enkelt för att de är bättre offensivt,

Råsunda - Farsta   4-3
Ett derby, som det blr en del av i serien, där jag tror Råsunda kommer att gå segrande ur striden. Båda lagen är vana att spela/träna på parkettgolv, även om kvalitén mellan Solnahallens och Farstahallens är stor. Råsunda har den större tyngden tror jag och kommer därför att vinna denna täta fight.

Hammarby - Rönnby Ungdom   4-7
Hammarby har inte presterat hittills och får det svårt med Rönnby. Visserligen vet man inte om det kommer ner några tjejer från Rönnby elit men eftersom elitlaget är spelledigt kan man nog räkna med en och annan tjej från det laget.

Linköping - Hässelby   3-5
Det räcker inte med att Sara B producerar, man måste få ut mer av laget (Linköping). Hattandet hit och dit i lagets formationer ställer bara till osäkerhet. Hässelby har gjort det bra hittills och vinner även denna svåra match. Givetvis spelar det in att dottern inte är med i Linköping i denna match. ;)

Matchen jag inte (får) tippa är Hagfors mot Telge. Hagfors på hemmaplan är givetvis en svår match (som alla matcher i denna serie) men Telges rutin ska kunna fälla avgörande till lagets fördel. Hagfors har fördelen av att kunna kliva in och spela under förutsättning att allt annat än förlust är bonus. Tänkte faktiskt åka med ner och se matchen så det ska bli spännande. Hoppas Johan kan fixa kaffe och bulle åt mig. ;)

Jag fick en kommentar i ett av mina bloggar att "mera D2" skulle vara kul. Jag tror att det var en tjej från Ö-götland som skrev det. Jag skriver gärna om alla serier men samtidigt är det kul om ni kan tipsa mig om vad som händer i landet, jag publicerar inte allt om ni nu tror det. Jag tar till mig nyheter och försöker kolla upp men som sagt ni kan vara anonyma. Rent generellt är det jättekul och bra om jag kan få lite tips om de olika serierna.

Här kommer iaf lite om helgens matcher i Östergötland och Södermanland.

I Östergötland med fyra matcher, då det "bara" är 8 lag i serien, känns det som det egentligen är ytterligare "en dag på jobbet" matcher. Det var ju inte helt svårt att tippa förra omgången och denna omgång ser väl egentligen lika "lätt" ut.  Matchen som kan vara lite svårtippad är väl matchen mellan Mjölby och KFUM Norrköping. Men eftersom jag räknat in Mjölby i de "fyras gäng" i stället för KFUM så får jag väl tippa Mjölbyseger. Tips 6-3 till hemmalaget.
I övrigt tror jag Åby rår på Boxholm på bortaplan, Åby har en tunn trupp men så länge två femmor är på plan så vinner man en sådan här match. "Steve" jobbar på och kan nog tillslut få Boxholm att bli ett lag att räkna med.
Tips 3-6
Derby i Linköping mellan Ungdom och IBF där givetvis rutinen fäller avgörande. Visserligen saknas Yngvesson  men IBF vinner matchen med 5-2
Sista matchen i helgen är mellan Finspång och Solfjäderstaden och sannolikheten att Teds tjejer ska förlora denna matchen finns inte. Klar seger för Fjädern med 8-2

Södermanlandstvåan går vidare med full omgång.

Mesta möter Gnesta i en match som jag tror Gnesta vinner. Mesta har tyvärr inte rosat markanden denna säsong. Förra säsongen klarde laget sig kvar i tvåan med nöd och näppe, vi får se om de även i år hankar sig kvar för i botten kommer de att få slåss. Tips seger för Gnesta med 6-2
Strängnäs möter Telge U i en spännade match som jag inte tippar. Inte för att jag alltid träffar fel när det gäller hemmalagets matcher utan för att eget lag tippas ej. Vi kör på med utbildning och en femma är ju uppe och kör med D1 laget en gång i veckan, jag tror det kommer att ge resultat så småning om.
Rockets möter Torshälla som bara fick oavgjort mot Gnesta i förra omgången. Ett Gnesta som Rockets slog med 10-2.  Jocke i Torshälla tycket att de gjorde en "skitmatch" mot Gnesta och är säkert sugna på revanch och att visa att de är bättre än så. Jag har inte sett några laguppställningar i "IDA" så jag vet inte vilka som faller ifrån denna gång för arbete m. m. Tror nog att Södertälje går segrande ur denna match med ganska klara siffror. Tips 7-3
Onyx - Flen är en match där jag tror att Flen segrar. Onyx har visat dåliga resultat hittills och saknaden av tjejerna som "flydde" till Nykvarn är givetvis stor. Tips 4-2 till Flen.

Sist men inte minst är matchen mellan Nykvarn och Trosa/Edanö. Jag såg en träningsmatch mellan lagen där "Nyken" vann ganska klart, tror det var med 6-2. Undrar om det har hänt så mycket sen dess?  Jag antar att Ottosson fortfarande är skadad och det är förstås ett avbräck. Kedjan där hon spelade i var helt dominant i den matchen så det är klart att chans finns för Trosa. Men jag tror att Nykvarn har ett bättre material och vinner med  6-3

Kommentarer
Postat av: ted

hej på dig kan ju bara hålla med nämda Ö-göta tjej tycker det är riktigt roligt att du håller bloggen uppdaterad med våran d2 serie. Tipparkung som du är så brukar det ju vara skönt att gå in o kolla hur det ska gå för oss i helgen o oftast stämmer det ju väldigt bra. Keep up the god work ;)

2010-10-22 @ 18:19:02
Postat av: Rosten

Hej Ted!

Tack för orden, kul att du gillar bloggen.

2010-10-22 @ 18:51:00
URL: http://rosten.blogg.se/
Postat av: David K

Rosten gissa vem som satte 2-6 i skattkärr matchen, nu ska jag ifatt dig hehe...

2010-10-23 @ 20:38:48
Postat av: Rosten

Hmmmm, vad tippar Roste?..Bara att ligga nära så han man kanske tur...

2010-10-23 @ 21:27:23
URL: http://rosten.blogg.se/
Postat av: David K

jaja, jag tar 3 raka 3p imorgon o går upp i ledning.

2010-10-23 @ 23:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0