Igår var jag i.....

båset som coach för första gången (och sista?) denna säsong. Det var Telges ungdomslag som matcha mot Torshälla i D2 Södermanland. Ett ungdomslag som verkligen levde upp till ordet, snittåldern låg på 16,3 år. Om det var ett orutinerat lag som vi ställde på benen så fanns det rutin i massor hos Torshälla, snittålder 24,5 år.

En intressant "debut" i Torshälla gjorde Anna Vartiainen som spelat för finska landslaget så sent som säsongen 08/09 och under förra året "härjade" i Endre. Jag tycker det är synd att en så bra spelare "harvar" i D2, jag hade gärna sett henne i Telges D1 lag denna säsong istället. ;)

Jag tyckte vi gjorde en väldigt bra match trots en förlust med 6-2. Vår fokusering höll i 52 minuter denna gång, de sista 8 minuterna spelade vi 0-4 och där visade det sig vilka som hade orutin/rutin.

Torshälla har som sagt många "äldre" som har svårt att komma loss till alla matcher så det fanns en del tjejer kvar på hemmaplan som är ett sparkapital. När laget kan ställa upp med alla sina spelare så tror jag de kan rubba vilket lag som helst i D2.

D2 i övrigt så slutade matchen mellan Södertälje och Gnesta med en väntad storvinst för "Rockets". 10-0 blev resultatet och jag, som såg nästan hela matchen, måste berömma Gnesta. Laget har inför denna säsong tappat både tränare och många spelare. Ändå tycker jag att de stundtals spelade riktigt bra och med stor energi. Deras lagkapten Emma Jakobsson var duktig.

Flen "tvåla" till Mesta med hela 7-1 och det var lite överraskande för mig. Flen har ju inte världens mest uppdaterade hemsida så vad som fanns att hämta i laget har varit höljt i dunkel. Nu väntar jag med spänning på nästa match för att se om laget är fågel eller fisk i årets serie.

Trosa Edanö vann med större siffror än jag trodde. 7-2 mot ett lite sargat Strängnäs, som tappat några av sina bättre spelare, ser bra ut. Matchen är inte händelse rapporterad så riktigt hur förloppet varit vet jag inte. Kan nog få lite info i morgon i skolan.

I Östergötlands D2-serie, som jag fortfarande följer av gammal vana, så har Mjölby startat väldigt bra. Seriepremiärens seger mot Åby med 11-4 imponerar. Laget har fått tillbaka Karro Holm från Linköping.





En väldigt duktig 93:a som jag matchade mycket förra året men som vid "Tottes" inträde istället för mig fick väldigt begränsat med speltid. Kanske det var en av anledningarna att hon valde att gå tillbaka till moderklubben Mjölby, när man är så ung är speltid det viktigaste.

Åby var alltså en besvikelse i första omgången och har nu chansen att revancera sig idag då man möter Solfjäderstaden. "Fjädern" startade upp seriespelet med att vinna över förra säsongens seriesegrare IBF Linköping med 5-3.

KFUM Norrköping som haft en "strulig" försäsong vann sin match mot Linköping Ungdom och kan nog vara att räkna med även i år.

Jag avvaktar dagens matcher innan jag kommenterar D2 serien vidare.

Vad hände i div 1 serierna då?

I norra serien tog Dalen sin andra seger genom vinsten över Ankarsvik med 6-3. Ankarsvik inkasserade därigenom sin andra förlust och är en av tre nollpoängare efter två omgångar.

RIG förlorade mot Sundsvall med uddamålet, 4-5, i sin hemmapremiär. Kul att "Södertäljetjejen" Matilda Sjödin fortsätter att producera, nu blev det 3 poäng.

Waberg i södra serien fortsätter att överraska negativt, ny förlust, nu mot JIK en av de verkliga konkurrenterna till seriesegern. Resultatet blev 3-0 till JIK. Även grannklubben i Jönköping vann. Östra slog  IBF Göteborg med 5-3 och det var inte helt väntat måste jag säga. Även Vänersborg vinner och det kanske är ett bevis för att förra säsongens div 1 västra inte var så dålig som många sa.

I "min" serie mellersta så vann Köping väldigt knappt mot Hagfors med 6-5, efter det att systrarna Lindgren klivit fram i tredje perioden och vänt matchen. Jag hade tippat en lite större seger för Köping.
Täby "kvaddade" Fröjered på bortaplan vann med 11-2. Ett enligt David (Fröjered) effektivt Täby som gjorde mål på sina chanser samtidigt som hemmalaget inte riktigt kom upp i sin normala nivå.
Tredje matchen som spelades igår var Farsta mot Skattkärr och där blev det Farstas första div 1 seger denna säsong. Jag trodde på en vinst för hemmalaget och att Skattkärr inte skulle känna sig bekväma med parkettgolvet i Farstahallen. Om det var så vet jag inte men jag tror att det iaf spelade in på resultatet. Det blir nog fler lag som får det svårt på det golvet.

Dagens matcher innebär för mig en resa till Linköping där laget tar emot Hammarby. En mycket trolig seger för hemmalaget. Men som sagt det är ju dotterns lag så det måste man väl se.



Kastar mig sen snabbt i bilen för att några timmar senare infinna mig i Solnahallen och se de två (förhoppningsvis hinner jag) sista perioderna mellan Råsunda och Telge. Om Linköpingsmatchen är avgjord tidigt (viket jag tror) kanske jag smiter innan matchen är slut.

I den tredje matchen i serien möter Hässelby på bortaplan Rönnby Ungdom. En match som jag tippat Hässelbyseger i.



Kommentarer
Postat av: Johan O. Trosa

Tjena Göte ref från matchen finns på vår hemsida om du är intresserad( ok kanske pro trosa :) men ändå)

2010-10-03 @ 10:27:55
Postat av: Vartiainen och Hektor

Anna Vartiainen spelade VM för Finland så sent som i december och tillhörde alltså landslaget så sent som 09/10. Apropå en spelare som du nämnt i bloggen tidigare så har Ronja Hektor valt att flytta hem till Boxholm. Hon visade sig inte vara mogen för flytt till Jönköping och har haft grymt svårt att hänga med i division 1-tempot och faktiskt även i träningsmatcher mot sämre lag också. Utan att vara alltför elak så kan man nog säga att hon inte prioriterat försäsongsträning i sommar.

2010-10-04 @ 16:14:58
Postat av: anonym

vad man har hört är det inte bara dålig prioritering från Hektors sida utan även andra anledningar som berör henne själv .. så att skriva något som inte stämmer är bara onödigt att göra.

Jag tror hon och hennes närmaste och klubben i div 1 vet bättre.

hon är bara 16 år !

2010-10-20 @ 17:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0