I Östergötland så...

är det en spännande match ikväll. Mjölby som vunnit sina två första matcher möter Solfjäderstaden, det ska bli kul att se om Mjölby kan rå på även "Fjädern".



Kan Karro Holms återkomst till Mjölby ge laget segern även mot Solfjäderstaden? Jag tror inte det utan tippar 5-3 till bortalaget.

Den andra matchen som jag tycker är av intresse är mellan KFUM Norrköping och Åby. Två lag som räknar med att vara med och slåss om seriesegern. I Åby återfinns en annan Linköpingspelare från förra säsongen.



Kan Camilla Pettersson ge stadga åt unga Åby som möter ett väldigt rutinerat KFUM. Jag tror på seger för Åby med 4-3.

I de övriga matcherna möts Finspång och IBF Linköping och den matchen vinner Linköping såklart. 8-3 eller något sådant.

Boxholm tar emot Linköping Ungdom och det ryktas att Ronja Hector har flyttat hem från Jönköping men hon står inte med i laguppställningen. Ungdom vinner en tight match med 6-4.

I D2 Södermanland är det också en fredagsmatch, då Flen möter Strängnäs. Flen vann stort (7-1) över Mesta i första omgången medan Strängnäs förlorade med nästan samma siffror (2-7) mot Trosa/Edanö. Flen bör även vinna denna match då Strängnäs har många nya tjejer som inte prövat på D2-spel tidigare.

Övriga matcher i omgången är Gnesta mot Telge U, den tippar jag inte. Onyx - Mesta där det blir Nyköpingsvinst med uddamålet 4-3. "Toppmatchen" i omgången är mellan Torshälla och Nykvarn som jag tror Nykvarn vinner ganska lätt. Tips: 2-7

Om vi sen stiger upp en division så ser Södra ut som följer:

Även här en kvällsmatch då Ingelstad/Växjö tar emot Olofström. Ingelstad har tre raka förluster och får ikväll inkassera sin fjärde.

Göteborg slår Engelholm, Östra och Vänersborg kryssar, Warberg slår Älvstranden, Södra Dal slår CL96. Det återstår en match den mellan Pixbo Ungdom och Jönköping. Jönköping har gått som tåget och de vann stort i Kallsta open över Pixbo med 8-0 och ska man räkna med det resultatet så ska det bli en lätt seger för JIK. Men jag har för mig att Pixbo bara blev bättre och bättre ju längre säsongen gick förra året så kan man starta upp "spurten" snabbare i år så kan JIK få en riktig match. Jag tror det blir jämt men att JIK står som segrare tillslut.

I Norra är det en del lag som spelar matcher både lördag och söndag beroende på de långa avstånden i den serien. Den intressantaste matchen spelas i Sala mellan hemmalaget och Dalen. Båda lagen har full pott efter två omgångar och jag tror att Sala har det även efter denna omgång.

I "min" serie så är det tipstävling mot "Nille" och David som gäller. Den match som jag inte tippar är:



Det kommer att bli en spännande match där jag tror Telge för första gången i serien får möta ett lag som har förmåga att etablera spel i Telges zon. Det finns många skickliga forwards i Täby men "vi" har ju spelat mot lag som har haft skickliga forwards tidigare i år. Jag tänker på KAIS och Endre och det har ju gått bra.

Tyvärr missar jag början av matchen då jag återigen ska ställa mig i båset och ha en coachroll. Telges D3 lag ska spela mot Turinge Miners som inför denna säsong hårdsatsat (värvat friskt) på att vinna trean och även att gå långt i U-16 SM. Matchen blir säkert en bra utbildning i försvarsspel för våra tjejer. Det är som sagt att utbilda tjejerna som gäller denna säsong.

Här kommer matcherna jag ska tippa:

Farsta - Linköping   3-6
Farsta slog Skattkärr på hemmaplan i förra omgången och som jag bloggat om förut så blir parkettgolvet en överraskning för många lag. Linköping har väl inte direkt imponerat i sina två tidigare matcher iaf inte i de två perioderna mot Hammarby som jag såg. Men jag tror (hoppas) på en bortaseger.



Men "dotra" får väl hänga några så det blir "ordning på torpet".

Skattkärr - Hammarby   5-3
En match mellan två "nollpoängare". Jag tror Skattkärr är ett bättre lag och då de även har "hemmais" så ska de kunna ro hem tre poäng.

Hässelby - Fröjered   6-2
Hässelby har startat serien mycket bra och jag tror att Fröjered inte har så mycket att sätta emot i denna match. Ovanan med långa resor till match kommer att spela in och allt "nytt" med division 1 spel.
Tyvärr David, men åk upp ändå jag kan ju ha fel.  

Råsunda - Köping   5-4
En riktig chansning! Jag har sett Råsunda i två hemmamatcher och det är väl lite som i Farstahallen, parkettgolvet spelar in. Om man lyckas med att få stopp på speedkulorna i Köping så har man stora chanser att vinna matchen. Jag tror Råsundas ganska tuffa spel kommer att passa Köping illa.

Hagfors - Rönnby Ungdom   5-3
Hagfors vinner denna match pga sin hemmaplan. Det är där de kommer att plocka sina mesta poäng. Hallen ska enligt utsago vara trång och har man träningar i hallen så är det ju en stor fördel. Rönnby har "tappat" spelare till elitlaget och är inte lika starka som förra säsongen.

Jag såg på Grace att Mullsjö antagligen måste lägga ner sitt gymnasium då de inte blev ett NIU-gymnasium.
http://www.gracefloorball.se/?p=2648

 Tråkigt.

Innebandymagasinet har en artkel av magnus Fredriksson om att det är hela fyra lag som åker ur ettan.

http://www.innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=109&aid=39413

tänkvärd och jag håller helt med. Jag har svårt att tänka mig att alla de tolv lag som kvalar upp till ettan och nu spelar i tvåorna runt om Sverige är bättre än de som åker ur. Några lag finns det alltid som är duktiga men tolv?
Nu när man lyckats "tajta" till div 1 serierna så skulle man givetvis även gjort kvalet upp till ettan så att högst 6 lag skulle ta klivet upp. Med andra ord så skulle man gjort om även div 2 serierna i landet. Bra exempel är Örebro län/Västmanland och Dalarna/Gästrikland.

Samtidigt har försäsongsmatcherna visat att många div 1 lag slår lag från elitserien. Man kunde gått låtit tre lag åka ur elitserien och ersatt dem med segrarna i div 1 serierna. Jag tror inte elitserien skulle bli sämre av det.


Kommentarer
Postat av: David K

Göte, vi har efter ett långt möte beslutat att vi ändå åker upp och gör ett försök mot Hässelby, jag menar vad ska man annars göra på en Lördag? :)

2010-10-08 @ 19:19:30
URL: http://innebandydavid.blogg.se/
Postat av: Rosten

David, det är klart att ni ska se Hässelbyhallen. Den är riktigt bra. Tippa är en sak vem man sen håller på en annan. Lycka till och kör så det ryker!

2010-10-08 @ 19:51:32
URL: http://rosten.blogg.se/
Postat av: David K

Oh ja, vart man ligger i tabellen spelar ingen roll när matchen är igång, bollen är rund..

2010-10-08 @ 22:13:01
Postat av: ted

Bra tippat i våran match göte bara en boll fel :)

Ronja blir Ösgöte igen men kommer spela i Mjölby till alla andra lags förtret :( även mitt hade gärna sett fröken Hector bli röd.

Lycka till i coachbåset tippmatchen verkar du ju inte behöva några lyckönskningar i :)

2010-10-09 @ 17:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0