Hittade detta brev...

på Stockholms Innebandyförbunds hemsida, jag tycker det är mycket tänkvärt.

Hur tänker ni som skäller eller protesterar mot 15-åriga föreningsdomares domslut?

 

Jag är lagledare för ett F94-lag där vi under föregående år utbildade 4 föreningsdomare eftersom vi i laget tror att det är bra för tjejerna att utvecklas i en ledarroll, som ju ett domarskap är, men även för att det ger tjejerna en möjlighet att tjäna lite pengar.

 Idag är det inte längre någon av tjejerna som vill döma, och det är inte beroende på tidiga morgnar, för lite pengar eller tonårslättja.  Anledning är kort och gott att det finns ledare (tyvärr fler än en) som skäller ut föreningsdomare eller på annat sätt nedvärderar deras insats. Tjejerna har alla haft en gedigen innebandybakgrund trots sin ringa ålder så innebandymässigt är dessa inga duvungar.

Hur tänker ni ledare som skäller ut föreningsdomare eller på annat sätt nedvärderar deras insats?

Vad är det som gör att ni inte lyckas behålla era vuxna värderingar utan ger er på en 15-årig föreningsdomare, jag förstår det inte och jag vägrar vara del av en idrott där detta inta hanteras på ett kraftfullt vis.

Vi spelar matcher för att spelarna ska lära sig och utvecklas som innebandyspelare, varför tillåts inte föreningsdomare och vanliga domare att utvecklas på samma sätt?

Varför begär vi 100 % av domaren i alla lägen när vi själva eller våra spelare inte förväntas nå upp till 100 % . Varför inser ni inte, att en domare som tryggt, utan påhopp, får döma match efter match, kommer att utvecklas och lära sig. Dessutom vet jag, att hon vet om sina misstag utan att vi behöver påpeka dem för henne, precis som spelaren vet när man missar en klar målchans.

Att ställa sig som ledare i båset tillsammans med ett P99-00-01-lag som ju är framtidens manliga innebandyspelare och skälla ut domaren, förlöjliga eller förringa deras insatser, vad ger det för signaler, hur tror ni att killarna kommer att agera framöver vid ett domslut som går emot dem?

Tillsammans kommer ni säkert att lyckas skrämma bort massor av domare under er klättring i innebandyns åldersstege. Men är det så ni vill ha det? Knappast!

Som lagledare blir jag oerhört förbannad och ledsen då många bra ungdomar, i mitt fall tonårstjejer/spelare skräms iväg.  Jag vet att det ser likadant ut i många andra idrotter, men det innebär inte att vi som innebandyledare/föräldrar/publik och spelare inte har ett ansvar.

Inför nolltolerans mot domarangrepp oavsett nivå på domare!

Vågar ni som känner er träffade av ovanstående att höra av er till förbundet, för att skicka en ursäkt till dessa ivägskrämda föreningsdomare, eller bara för att bekänna, ”att ja, det kan nog ha hänt att jag har skällt på domare”.

 Jag tror att det är via er hjälp, ni som är en del av problemet, som vi kanske kan hitta lösningar. Det vill säga hur kan vi behålla dem som ni inte hittills har lyckats skrämma bort ;)

Känner ni inte igen bilden, Grattis!!

Då är det också bra om ni mailar till förbundet och förmedlar er bild, för kanske har ni löst det på ett sätt som vi alla kan behöva ta del av.

/Pia  Ahlgren

Lagledare Mariebergs SK F94

 


Kommentarer
Postat av: David K

Kan bara hålla med, men jag tycker ändå det blivit mycket bättre nu. En av de värsta dock var den gamla domarbasen himself i vårt län, såg ju inte så snyggt ut när han skällde ut domare när han själv coachade sitt eget lag. Vi behöver unga som vill döma, sedan en konstruktiv kommentar ja men inte skälla på dem.

2010-10-17 @ 18:15:45
URL: http://innebandydavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0