En liten sen....

kommentar till söndagsmatcherna i förra omgången.

I mitt tips så råchansade jag på att Råsunda skulle kunna rå på Köping i Solnahallen. Nu gick inte det men målmässigt var man iaf väldigt nära, förlustsiffrorna blev 5-6. Alltså en tät match där  jag vet att Köping inte var helt nöjda med domarinsatsen. Råsunda har ett väldigt fysiskt spelsätt med inslag av "gränsöverträdelser" då och då. Har man då domare som inte ser vad som händer är det svårt att spela i Solnahallen. Jag såg också att Råsunda åkte på en U5:a och det var väl inte så överraskande att det var lagets lagkapten som fick den.

I Älvstrandshallen förlorade Hagfors mot Rönnby Ungdom i SD, med 6-7. Hagfors började matchen bra och hade en 3-0 ledning efter 12 minuter av första perioden. Laget ledde också med 6-4 när det var mindre än tre minuter kvar av matchen. Men kunde inte knyta till utan förlorade två poäng på 6-6 målet som kom när det var 28 sek kvar av matchen. I SD kunde sen Rönnby avgöra med ett mål när det var 3 sekunder kvar. I Rönnby spelade både Mathilda By och Alexandra Högberg som till vardags håller till i elitlaget.

Det verkar som om orutinen lyser lite igenom vid poängtappen. I matchen mot Linköping i premiäromgången var det 33 sek kvar av matchen när man förlorade den med 5-6 och mot Köping vände Köping med 3 mål i slutperioden även den förlorades med 5-6. Det är inte bara otur.

Nu till helgens matcher där i norra serien Upplandslagen och Sala från Västmanland kan ordna gruppresa till Umeå för de möter varsitt Umeålag. Intressantas är väl mötet mellan RIG och Sala där jag tror Sala kan få en tuff match.

I södra så är det verkligen upp till bevis för Warberg som möter Östra, en ny förlust och man är långt ifrån seriesegern. Östra har gått bra hittills så en tuff match blir det.
Olofström mot Pixbo är en annan match som jag tror det blir fart och fläkt i, Pixbo tillhör ett av mina favoritlag då jag gillar farten och tekniken de spelar med. Det taktiska kunnandet kan bli avgörande i matchen då Olofström har några spetsar som Pixbotjejerna måste få kontroll över, jag tänker då på Wickström - Lilliehöök. Såg att Pixbo enligt laguppställningen (som finns inlagd idag) bara tänkte köra med Anna Jönsson, men det tror jag inte räcker :). I bottenmötet mellan Ingelstad/Växjö och Engelholm så tror jag på hemmavinst, jag läste också att två "veteraner" synts till på Engelholms träningar. Juliana Jönsson och Caroline Böcker får se om de så småningom dyker upp i laguppställningen också.

I mellersta ska man ju tippa matcher också men eftersom jag har en betryggande ledning i tävlingen så känner jag ingen press på mig. Matchen jag inte tippar är förstås Telges bortamatch mot Hammarby men jag tror givetvis på en seger i den.

Annars är mitt tips i omgång 4 som följer:

Köping - Linköping   6-3
Köping är svåra i sin hemmahall, de har inte förlorat många matcher där. Linköping vet jag inte riktigt än om laget är fågel eller fisk. Det dribblas väldigt mellan olika konstalationer och det känns som om Rolle inte riktigt fått kläm på hur han vill formera laget.

Hässelby - Farsta   7-3
Ett derby är visserligen alltid lite vanskligt att tippa men de poäng Farsta kommer att ta i årets serie tar de nog på hemmaplan och sitt "parkettgolv". Hässelby har sett starka ut i serien hittills så jag tror inte Farsta kan stå emot farten som hemmalaget kommer att sätta upp.

Fröjered - Råsunda   4-4
Davids tjejer kan nog t.o.m vinna denna match. De får bara vara beredda på ett fysiskt spelande Råsunda. Tunga långa bortaresor kan också ligga Råsunda i fatet.

Rönnby Ungdom - Skattkärr   5-4
Rönnby har hemmaplan och det fäller avgörande. Skattkärr har inte imponerat hittills i serien och jag tror de får det tufft i Västerås. Man vet ju inte riktigt vad som skickas ner från elitlaget heller, men både Mathilda By och Alexandra Högberg finn med i laguppställningen i dagens elitseriematch mot Täby IS.

Täby FC - Hagfors   6-3
Täby har så mycket större rutin än Hagfors som får det svårt. Jag såg Täby mot Telge och det finns mycket kvalitét i laget. Jag tror inte Hagfors behöver bekymra sig om att de ska släppa in avgörande målet i slutsekunderna i denna match.

Ikväll ska jag försöka få till en blogg om Södermanland och Östergötland, kanske lite annat också.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0