Skrällar eller är det...

resultat som kan komma en bit in i serierna. Helgens matcher i de olika serierna bjöd på några oväntade resultat men det kan finnas olika anledningar till resultaten.

I div 1 mellersta så höjde säkert många på ögonbrynen när de fick höra/läsa att Skattkärr hade slagit Telge med 5-2. Det finns en sliten klycha som säger: "för varje seger kommer man närmare en förlust" och det kan förstås bero på olika orsaker.

Den stora anledningen till att förlusten kom i Karlstad var förstås att man mötte ett Skattkärr som verkligen brann för att vinna denna match. Ett Skattkärr som jobbade och slet hela matchen och var verkligen diciplinerade i sitt försvarsarbete. Telge kommer till match med ett starkt lag, det var bara en sjuk från det tilltänkta startlaget. Men det som fattades (tror jag) var, efter sju raka segrar, en mental uppladdning. Man gjorde absolut inte en bra match men som sagt Skattkärr behöver inte skämmas för sin seger.

Jag hoppas och tror att Linköping i nästa match kommer att få "nöjet" att möta ett helt annat Telge.

En annan match i mellersta som inte fick ett resultat som man räknade med var Rönnbys 4-4 mot Täby. Där berodde det inte så mycket på att Täby vunnit alla matcher innan utan den enkla anledningen att sjukdomar ställt till det för laget. Dessutom är det två spelare med mycket rutin, systrarna Hedlund, som för närvarande inte spelar för laget, vi får väl hoppas att de kommer tillbaka.

Jag pratade lite med Göran Hagberg idag och han hade mycket berömmande ord att säga om sina motståndare. Snabbt spel som ställde till stora problem för Täby och en seger för Rönnby hade tydligen inte varit helt orättvist.

I Östergötland var jag helt ute och cyklade i mitt tips mellan Finspång och Mjölby, där jag hade tippat en kassaskåpssäker seger för gästerna. Men resultatet blev 7-5 till hemmalaget efter en 5-0 ledning som Mjölby hämtade upp men Finspång orkade vända igen och kunde sätta 7-5 målet i öppen kasse.

Att Hagfors skulle rå på Hammarby var inte direkt någon överraskning men kanske att siffrorna blev så pass stora.

Linköping slog ett "sargat" Råsunda med 6-2 och slapp att spela på parkettgolvet i Solnahallen. Tydligen har tre av de mest främträdnade spelarna i Råsunda, tagit en s.k. "time-out". Det kan bli avgörande för lagets chanser att hänga kvar i ettan.

Köping vann återigen en match med uddamålet nu kom vinstmålet i SD mot Hässelby som också varit ett uddamålsvinstslag. Ett SD-avgörande som kom efter en utvisning på en Hässelbyspelare, som vanligt hoppas jag att utvisningen var klockren. Det är annars väldigt tråkigt om domarnas bedömningar ska vara matchavgöranade i ett SD.

Att Fröjered skulle slå Farsta hade jag tippat så det var såklart inte oväntat för mig. Däremot tror jag att Farsta kommer att bli bättre och bättre ju längre säsongen går. Ett på pappret väldigt rutinerat lag som kom in sent i serien och kanske inte var helt förberett för div 1. Så Farstatjejerna kommer att spela sig i form.

I Östergötland (div 2) har Solfjäderstaden ryckt i tabellen och har en 4-poängsledning före Mjölby. En tredjedel av serien är spelad så än finns det många poäng att spela om. Men jag tror att Teds tjejer i "Fjädern" kommer att orka hela vägen ut.

I div 2 Södermanland vann Telge sin första match och det var förstås kul nu när D1 laget inte orkade med det. jag har sagt det tidigare och tror fortfarande på det: "Telges unga tjejer blir bättre och bättre för varje träning/match". 

Södertälje, Nykvarn och Trosa/Edanö tog väntade segerar mot Strängnäs, Gnesta och Onyx. Kanske en litet oväntad knapp seger för Trosatjejerna.

I södra har Jönköping gått loss i serien och leder med 5 poäng, det lutar åt serieseger för JIK.

I norra har Sala två poängs marginal ner till jagande Sten Sture som verkar vara det enda laget som kan ta upp kampen om seriesegern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0