NIU min NIU....

då var det dax att skriva andra kapitlet i denna följetong. Fått besked från SIBF att ansökan ska vara inne i december för att kunna komma ifråga inför 2012.

Finns det något som säger att de ska gå bättre denna gång? Jag vet faktiskt inte, vi var ju helt godkända med ansökan vi hade inför 2011. Igelstaviken gallrades bort av kriterier som inte fanns angivna i ansökningsunderlaget. Vad är det som säger att detta inte händer igen?

Jag läste också på SIBF:s hemsida att prioriterade regioner var Norrbotten/Västerbotten, norra och centrala Stockholm, östra delen av Östergötland/Småland, Vänerområdet, centrala Göteborg och några till tror jag. Alltså långt ifrån Södertäljeregionen och 70-80% av ålderlicenserna i Södermanland.

Södertälje är en idrottsstad med elitlag i alla de "stora" bollsporterna, fotboll, basket och ishockey. Det var något som jag kände var till innebandyns nackdel då jag startade upp innebandyn på skolan för 8 år sedan. Man kände sig som en "katt bland hermelinerna" på våra idrottsmöten. Det har varit en tuff tid att kämpa för innebandyns anseende i staden men jag tycker att jag lyckades väldigt bra. 

Vi fick U-landslagsspelare på skolan, vi vann medaljer i SM för gymnasieskolor och blev den populäraste idrottsinriktningen i ansökningarna. När vi sen fick REK-status var det ingen inom idrotten i staden som längre ifrågasatte innebandyn.

Nu känns det verkligen som om vi (innebandyn) fått ta flera steg tillbaka.

För de andra nämda idrotterna blev skolan NIU-certifierad.





Ronnie Lindahl (ETU-utbildad) och jag har många bra idéer om hur vi ska utveckla innebandyn vidare. Det kändes som om vi har något riktigt bra på gång. Vi har (hade) kommit långt i vårt samarbete med Södermanlands innebandyförbund börjat föra samtal med klubbarna i staden om samarbete m.m.

Men det är solklart att vi ska ansöka. Vi kan inte slänga våra idéer i sjön, vi kan inte ställa alla lovande ungdomar utan en möjlighet att få kombinera utbildning och elitidrott. Risken är väl bara att distriktet kan få en förlorad årskull (F/P-95) i vilken det finns många lovande ungdomar.

Vi kör 2011 som ett lokalt gymnasium så det finns givetvis all anledning för 95:orna att söka till Igelstaviken och få ta del av våra kunskaper både inom idrott och utbildning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0