Jag tänkte titta lite.....

på de olika serierna som nu iaf kommit en bit på vägen.

Elitserien:
Serien "haltar" lite då det ha spelats mellan 6-8 matcher för lagen. Pixbo leder serien vilket jag tycker är kul. Jag såg laget mot Djurgården och tycket de var riktigt bra. Dahlin som back är lagets "fältherre".

Rönnby kan förstås ta sig förbi då laget har två matcher mindre spelade. Rönnby är det enda laget i serien som hittills är obesegrade, sist vann man med uddamålet mot DIF på hemmaplan. Laget har fått skadeproblem då systrarna Tuominen verkar vara borta med knäskador. Jag antar att blickarna börjar dras västerut i länet mot ett annat tvillingpar i Köping.

I övrigt ser der väl ganska väntat ut i serien när det gäller vilka lag som är på slutspelsplats. Falun tror jag kommer att klättra i tabellen nu när skadade och mammalediga spelare är på G. Dalen ligger högt upp i tabellen och det har laget gjort bra. Det kommer säkerligen bli strid om de sista slutspelsplatserna. Det ska bli spännande att se om Linnés intåg i Huddinge kan höja laget. Att Lockerud, Karlstad och Örnsköldsvik får det jobbigt är helt klart.

Div 1 norra:
Sten Sture och Sala har gått loss lite och det bli säkert mellan de två lagen striden om seriesegerns kommer att stå. Dalens farmarlag i serien ligger trea steget före SIBF:s stolthet RIG i en efter de "två stora" mycket jämn serie. Det av mig tippade topplaget Uppsala har inlett överraskande svagt och det måste bli bättre fart på Anna Torstensson och c/o. Det enda lag som redan nu är rejält avhängt är Ankarsvik som är div 1 norras enda nollpoängare.

Div 1 södra:
Jönköping leder serien med 4 poäng och det ser verkligen bra ut för Victor Wolf och hans tjejer. Laget jagas av förra säsongens serievinnare Olofström och av Södra Dal. Warberg som jag tippade som trolig serievinnare har inlett serien minst sagt dåligt och är 11 poäng efter. Laget har en match mindre spelad och spelar idag en högintressant match mot Vänersborg som med sina "bara" fem matcher har chans att blanda sig i serietoppen.

Ingelstad/Växjö sladdar ordentligt och har inte tagit några poäng än. Det blir även i denna serie tight om vilka lag som ska hamna under det "förhatliga" strecket som ska förpassa hela 4 lag till div 2.

Div 1 mellersta:
Idag spelas en viktig match mellan Skattkärr och Linköping om vilket lag som ska ta ett steg ifrån de andra lagen runt nedflyttningstrecket. Skattkärr som inledde svagt har tydligen fått ordning på sina lagdelar medan det tydligen är tvärtom i Linköping. LInköping har tre matcher i rad utan poäng och vi får se om man kan vända trenden idag.

"Mitt" Telge och Hässelby har gått som tåget med bara vinster i korgen. Täby och Köping är de två lag som jag tror kommer att haka på toppduon. Vilka fyra lag som kommer att hamna under strecket är det helt omöjligt att veta. Men det kommer att bli många "sexpoängs" matcher framöver.

Div 2 Södermanland:
Toppduon är som väntat Nykvarn och Södertälje. En stor överraskning för mig är att Gnesta innehar tredjeplatsen. Mycket bra gjort av laget som inför säsongen förlorade många spelare till andra lag i serien. Trosa har häng på Gnesta men kan inte rubba "Nyken" eller "Rockets".

Torshälla hade jag trott skulle gå bättre, men har tydligen svårt att få ihop samma lag till matcherna då många är äldre och har jobb m. m som "stör". "Mitt" Telge är fortfarande utan poäng men jag tror på en vändning. Laget hade tjejer med till SM för DJ18 och där gjorde de riktigt bra ifrån sig. Kan de tjejerna bara visa vägen i matcherna så kommer poängen.

Efter juluppehållet så börjar den "rikiga" serien och då gäller det att vara bland de sex bästa.

Helgens matcher i serien är:

Mesta - Södertälje   1-13
Allt annat än tvåsiffrig seger för "Rockets" i denna match skulle jag förvånas mycket över.

Strängnäs - Torshälla   5-4
Jag tror att Strängnäs rår på Torshälla denna gång trots att Vatiainen står med i Torshällas laguppställning jag saknar däremot några andra spelare. Kanske inte bra för hemmalaget att jag tippar vinst då jag alltid brukar tippa fel på lagets matcher.

Onyx - Gnesta   3-3
Onyx gnetar till sig en poäng på "hemmais".

Flen - Trosa/Edanö   3-5
En riktigt oviss match där jag tror att Trosas jämnhet fäller avgörande.

Div 2 Östergötland:
Att Solfjäderstaden skulle ligga i toppen är ju inte överraskande men att laget i första hand jagas av Mjölby är det.
Det känns som om striden om seriesegern kommer att stå mellan dessa två lag. Nu när Mjölby fått med Ronja Hektor i laget så kommer det givetvis att göra laget ännu vassare. Duon Holm-Hektor kan bli något att bita i för övriga lag i serien.

Åby och Linköping har varit lite ojämna denna säsong och jag tror inte de "orkar" blanda sig i toppstriden. I botten ligger Linköping Ungdom något överraskande men det kommer de att ändra på.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0