Här kommer tipset...

i helgen matcher i div 1 serierna.

Jag måste erkänna att det inte varit 100% rätt nu på slutet, kan de bero på nonchalans? Till och med David har ju haft fler rätt än jag. 

I elitserien är det hela 10 matcher denna helg och det finns några matcher som känns som mer viktiga än andra både för toppen och botten.

Trots att det är 10 matcher denna helg så spelar varken Rönnby eller IKSU, känns lite underligt med denna snefördelning då det efter omgångarna lördag/söndag finns lag som spelat 12 matcher och lag som spelat 8 matcher.

På Gotland är det ett "toppmöte" mellan Endre och Pixbo. Inget av lagen har lagt upp någon laguppställning i IDA än, det är verkligen svagt. Jag har för mig att dessa ska vara upplagda i god tid innan match. Försöker man mörka? Jag tror iaf att Endre klarar av Pixbo på hemmaplan och vinner en tät match med uddamålet. Det blir 5-4.

Djurgården möter Örebro och Karlstad och det ska väl bli sex säkra poäng till DIF? Täby möter Lockerud och Endre och spelar också hem sex poäng. Det tredje Stockholmslaget Huddinge har två väldigt avgörande matcher i helgen då man möter både Karlstad och Örebro i Storängshallen och sex poäng där och man är väl i princip klara för elitserien nästa säsong. Med det upplägg serien har så verkar det ju som om 3-4 vinster av 26 räcker.

Örnsköldsvik ska inte orsaka KAIS några problem. Matchen mellan Falun och Dalen är dessto mer oviss, det är dax för Falun att börja vinna om man ska hinna med att ta sig över slutspelsstrecket.

I den norra div 1 serien så spelas det fyra matcher. En match spelades på fredagskvällen mellan Umeå City och Dalen. Jag tippade att Dalen skulle vinna men ack vad fel jag hade. Det blev en storseger för Umeå med 8-2.
Det är fler matcher som där resultaten är viktiga när det gäller bottenstriden.

Kan det vara så att IDA krånglar? Det är en hel del matcher där inte laguppställningarna är upplagda!

Ankarsvik - Uppsala   2-7
Ankarsvik verkar vara en "räddningsplanka" för de övriga lagen så om Upsalatjejerna inte vinner den här matchen så kan det bli tungt i serien.

RIG - Boden   6-4
Rigtjejerna spelar avslappnat, Bodentjejerna måste kriga för att ta viktiga poäng. Slår motivation klass? Jag tror inte det i denna match.

Skellefteå - IKSU Ungdom   5-4
Skellefteå är i större poängbehov än IKSU och det är avgörande för matchen. Men den kan förstås få ett helt annat förlopp om IKSU elit som är spellediga flyttar ner spelare.

Sundsvall - Alunda   4-4
Ett riktigt viktigt "bottenmöte" där jag tror att lagen delar på poängen.

Fem matcher i södra serien där lördagsmatchen spelas mellan Älvstranden och Engelholm.  Älvstranden kan ta sig en bit från strecket om man vinner och det tror jag man gör. Engelholm har inte precis rosat markanden den enda vinsten i årets serie är mot bottenkollegan Ingelstad/Växjö. Tips 6-2 till hemmalaget

På söndagen spelas:

Östra - Pixbo   4-5
Östra verkar vara i en svacka och det är tvärtom med Pixbo som gått riktigt bra på slutet. Vilka av de unga tjejerna i Pixbo som är med på elitlagets turné vet jag inte men jag tror de vinner för det finns många tjejer i laget som är duktiga.

CL98 - IBF Göteborg   5-4
Viktig match för båda lagen. Om CL vinner är man i det närmaste ikapp Göteborg, vinner bortalaget så har man tagit ett stort kliv upp på "säker" mark.

Warberg - Ingelstad/Växjö   7-2
Warberg som gått mycket sämre än väntat hittills vinner klart över Ingelstad.  Visserligen vann laget överraskande mot Vänersborg i förra omgången men mot Warberg blir det noll poäng.

Södra Dal - Jönköping   3-4
Det vore förstås kul för serien om hemmalaget kunde vinna matchen men jag tror Jönköping är snäppet bättre. Självförtroendet måste ju vara på topp i laget och vinner man så kan man helt räkna bort hemmalaget som en konkurrent om seriesegern.

Det är full omgång i mellersta med sex matcher. Toppmatch mellan Hässelby och Telge i Hässelbyhallen idag. Tyvärr kommer jag nog att missa det mesta av matchen då jag har andra uppdrag som måste utföras. Men tänkte ta mig dit så fort jag bara kan förhoppningsvis till tredje perioden. Jag tippar förstås inte macthen men hoppas givetvis att Telgetjejerna är laddade och friska, vi är som alla lag inne i en tid då förkylningar och skador börjar ge sig till känna.

Om det är skador som gör att Hammarby åker ner till Tidaholm med bara 9 utespelare vet jag inte men jag saknar t.ex. Jullan Jernberg i truppen. Även Linköpings trupp mot Täby på söndagen ser tunn ut men det har hänt förr att man lägger in fler tjejer efterhand. Kanske ett sätt att förvilla, vad vet jag.

Fröjered - Hammarby   6-2
David tjejer drar upp ett tempo som inte Hammarbys tunna trupp orkar med i tre perioder. Viktig seger (?) för Fröjered som klättrar i tabellen.

Farsta - Hagfors   5-4
Jag har sagt det tidigare att jag tror Farsta höjer sig ett snäpp för varje match. Tvillingsystrarna Olsson (Sara och Hanna) var heta mot Täby senast enligt rapporter. Hemmaparketten är inte heller rolig att spela på för gästande lag och Hagfors unga tjejer kan tappa fokus när de kliver in på den. För rutinen finns hos Farsta med en medelålder på 25,3 år mot Hagfors 17,5 år.

Köping - Skattkärr   5-4
Vill Köping hänga på toppen så ska man vinna på hemmaplan mot Skattkärr. Skattkärr dippade verkligen i senaste omgången då man förlorade hemma mot Råsunda. Satt seger mot Telge kvar i huvudet på tjejerna?

Råsunda - Rönnby Ungdom   3-6
Råsunda spelar matchen i Råstaparkhallen och för alltså inte fördel av parkettgolvet i Solnahallen. Sist mot Linköping (2-6) gick det ju inte så bra i den hallen. Laget tog en viktig seger mot Skattkärr i förra omgången. Rönnby som får "hjälp" av 6 spelare från elitlaget (som var med i laget mot Pixbo) blir i och med det starka och
jag tror därför på bortaseger.

Linköping - Täby   5-4
Linköping gjorde en väldigt bra match mot Telge i förra omgången och förlorade med uddamålet, många tyckte att det var lite oförtjänt. Den sort av innebandy laget spelade då tror jag kan passa Täby väldigt illa och jag antar att man kommer att spela på samma sätt. Det fungerade ju bra. Jag är lite konfunderad över den laguppställning man har presenterat på IDA men som sagt det finns tid att "fylla på" med tjejer. Mitt resultat grundar sig på att de som spelade mot oss och gjorde det bra kommer att finnas med på plan på söndag.

I div 2 Södermanland spelas det två matcher i helgen. Trosa/Edanö tar emot Södertälje idag och det kan bli nog så tufft för Södertäljetjejerna. Trosa "värvar" friskt och senaste tillskottet är Janine Nikula som kommer från Telges D2 lag. Det börjar bli "trångt" i truppen för Trosa nu så det gäller att man får harmoni i laget. Rocketstjejerna har vunnit allt hittills och jag tror på seger även i denna match även om en del tjejers tankar redan är en vecka framåt. Men som sagt man kan få det tufft i Hedebyhallen. Mitt tips 4-6.

På söndagen åker Telge till Flen för match. Flen på hemmaplan är en väldigt tuff match så det gäller för Telge att vara på tå från början. Att fokusera på sitt spel och inte något annat. Heja Telge!!

I Östergötland så vann Mjölby stort mot Boxholm på fredagskvällen. Viktig vinst för laget så att de inte tappade ytterligare mark till Solfjäderstaden.

På söndag är det tre matcher i serien:

KFUM Norrköping - IBF Linköping   4-6
Om Linköping ska ha något med tätstriden att göra måste man vinna denna match. Tyvärr sakans laguppställningen så jag vet inte hur laget ser ut men en match mot KFUM brukar "locka" spelarna. Mycket rutin i KFUM men hur vältränade är man?

Solfjäderstaden - Åby   5-3
Här saknas hemmalagets laguppställning. Lite av en prestigematch som kan göra det svårt för hemmalaget. Åby har tycker jag gått sämre än väntat och vinner inte denna match heller.

Finspång - Linköping Ungdom   4-5
Linköping ungdom väntar på sin första seger, kan förstås vara svårt att få den på Finspångs hemmaplan men jag hoppas det. Varför jag gör det är förstås för att dottern Emma antagligen gör debut i Linköping. Saknar även här laguppställning. Men om jag får det bekräftat så blir det antagligen en resa till Finspång på söndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0