Bra eller dåligt...

med nya div 1 serierna och elitserien. Eliserien består av 14 lag inför säsongen och "bara" ett av de lagen åker ur. Samtidigt så måste segrarna i div 1 (3 st) + näst sista laget i elit kvala för att komma upp/stanna kvar i elit.

Jag tycker att har man vunnit en div 1 serie så bör man vara klar för elitserien. Detta skulle innebära att 3 lag skulle åka ur elit.

Samtidigt vet jag att det är stor skillnad på spel i elit och div 1. Jag har ju förmånen att bo så till att jag kan se mycket matcher både i elit och div 1. De nya div 1 serierna kommer förhoppningsvis göra gapet mindre då det kommer att bli väldigt tufft att vinna serierna. Det gör att seriesegrarna kommer bättre rustade för spel i elit.

Det som inte känns helt igenomtänkt är väl att fyra lag åker ur div 1 serierna. Jag tror nämligen att gapet mellan div 1 och div 2 serierna kommer att vara mycket större efter denna säsong. Tuffa matcher i div 1 men då div 2 inte ändras så kommer de att tappa sportsligt. Det finns alldeles för få lag som ligger på den höga nivå som krävs.
Man borde förstås ha minska ner på div 2 serierna samtidigt till 9 div 2 serier där segrarna gick upp ettan. Jag har full förståelse för att det inte blev så då det är ekonomin som styr och inte det sportsliga, men drömsenariet hade ju varit en helt ny serieindelning hela vägen.

Jag läste att Finspång/IBF Norrköping ska göra en satsning för att nå elitserien på damsidan (2014). Låter spännande men orealistiskt. Linköping IBK är nog det lag i Östergötland som har de största möjligheterna att nå dit. Man bör sätta sig ner och diskutera hur man ska utveckla innebandyn i länet föruttsättningslöst och utan att tänka för mycket på den egna klubben utan på att utveckla daminnebandyn istället.

Satsa på LIBK till elit, Åby och Solfjäderstaden till div 1.

Ett liknande samtal hoppas jag kan göras i Södertäljeregionen.

Jag pratade just med Nykvarns nya tränare Micke Wasell



som förståndigt nog kliver av Sörmlands DJ-17 för att helt kunna fokusera sig på uppdraget i Nykvarn. Det är aldrig en lätt uppgift att träna både ett lag och vara engagerad i DJ-17. Han hade "suttit på två stolar" då jag antar att många av Nykvarns duktiga tjejer även är aktuella för Sörmlandslaget. Han slipper förstås också "skitsnacket" som alltid kommer vid en uttagning.

Kommentarer
Postat av: David

Bara att hålla med, tror nog att 99 % av alla som följer daminnebandyn tycker som vi gör.

2010-05-23 @ 13:30:51
URL: http://innebandydavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0