Här kommer lite funderingar...

över helgens matcher. Omgången tjuvstartade redan igår med Telge - Onyx i Sörmlandstvåan. Mitt tips var 3-6 och delvis rätt hade jag. Onyx vann och skillnaden var tre mål. Resultatet var alltså 6-9. Matchen var mycket jämnare än siffrorna visar.
Övriga matcher i serien är:
Trosa - Södertälje      2-7
Södertälje är det klart bästa laget i serien och går mot ett kvalspel som kommer att bli riktigt intressant. Förvärven/lånen från Telge har gjort att laget nu har tre bra kedjor vilket kan visa sig bli avgörande.

Strängnäs - Torshälla     3-5
Strängnäs har överraskat på mig och har en vinst med 6-4 mot motståndarna i baggaget. Jag har väl hittills tippat fel på deras matcher så vi får väl se om jag har rätt denna gång.

I Östergötlands tvåan är alla fyra topplagen igång och det bör ge vinster för alla fyra.

Solfjäderstaden - Antvarden     8-2
Boxholm - Åby     3-6
IBF Norrköping - KFUM Norrköping     2-10
IBF Linköping - Fnspång     6-2

I div 1 östra spelas följande matcher:

Telge - Rönnby     5-4
Telge fick "bara" 3-3 mot Hässelby i förra omgången och har nu andraplatsen i serien att kämpa om. Rönnby behöver poäng för att hålla sig kvar. Trots att det bör innebära en större motivation hos bortalaget tror jag på Telge seger.

Borlänge - Hammarby     3-7
Hammarby är det bättre laget och bör vinna ganska lätt. Inget av lagen kan påverka sina tabellpositioner så det blir en match där det bättre laget vinner helt enkelt.

Västerås - Vendelsö     10-1
Även om hemmalaget redan är klara för kval så tror jag de vill vinna kvarstående matcher så de kommer till kvalet med en positiv "vinstkänsla". Vendelsö ska alttså inte ha en chans i denna match.

Hässelby - Sala     4-4
Hässelby är starka på hemmaplan och trots att Sala vänt en förlust trend så orkar Sala bara med oavgjort.

Hagunda - Råsunda     3-5
Hagunda skulle verkligen behöva poäng i denna match då det troligtvis inte räcker med en seger i sista matchen mot Rönnby. Stor favör till Rönnby i målskillnad. Råsunda vill säkert förbättra tabellplaceringen så mitt tips går till Råsunda.


Dramatiken om nedflyttningsplatserna i div 1 västra fortsätter. Som det ser ut nu så avgörs allt i sista omgången. Helgens matcher är:

Skattkärr - Köping     4-3
Skattkärr behöver en poäng till för att vara helt klara till nästa säsong. De tar den mot ett "sargat" Köping även om Köping kommer att kriga för sin heder.

Surte - Kumla     5-4
Surte måste ta poäng annars är de klara för div 2 men läget är väl likadant för Kumla även om en förlust inte är helt avgörande. Jag tror att hemmaplan kommer att fälla avgörandet, lång resa för Kumla och tidig matchstart (11.00). Åker Kumla ner redan på fredagen?

Marstrand - Vänersborg     2-8
Tre säkra poäng till Vänersborg även om en del säger att det är ett derby.

Nykvarn - Örebro     4-6
Med Minna i laget har Nykvarn höjt sig ett snäpp. Ladan har fått en radarkompis. Men Nykvarn står inte och faller med dem utan har fler spelare som kan kliva fram och avgöra. Matchen kan ses som ett jättebra genrep för Örebro då deras kvalmotståndare Olofström också har ett par spelare med "det där lite utöver det vanliga". Kan man stoppa Minna, Ladan och Johanna så kan man säkert stoppa kvalmotståndarnas toppar också.

Pixbo - Linköping     5-4
Hjärtat säger ett, förnuftet ett annat. Kliv fram och visa att jag har fel LIBK! Pixbo lever mycket på snabba spelvändningar och diagonalpass. Någon av deras duktiga har klivit upp till elit så kanske, kanske...
Man kan bara hoppas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0