Nu när halva serien...

(div 1 västra) är färdigspelad så ska jag försöka mig på en alldeles egen analys.

Serien som sådan känns varken bättre eller sämre än förra säsongen, enda undantaget är väl att Marstrand tyvärr inte riktigt fått till det ännu. Annars var det ju ett lag (Lockerud) förra säsongen som gick loss tidigt och i år är det ju Örebro.

Nu har jag (Linköping) mött alla lag och här kommer mina funderingar lag för lag, jag tar dem efter tabellplacering.

Örebro:
Har överaskat stort tycker jag, tror inte ens att de själva hade räknat med att vara obesegrade efter halva serien. De kan väl redan nu räkna sig som seriesegrare, då jag tror alla "jagande" lag kommer ta poäng från varandra så även med några förluster kan de känna sig ganska säkra. Vi mötte dem i andra omgången och förlorade den matchen med 7-5, då imponerade de verkligen inte på mig utan vinsten berodde mest på många felbeslut från både mig och tjejerna. De hade verkligen medgång i sista perioden, de vann den med 5-0, men medgång (tur) får man inte utan det förtjänar man. Det känns som om den vågen fortsatt i matcherna och med vinst efter vinst växer givetvis självförtroendet och man vågar spela ut. Jag tror förstås att man under resten av serien kan åka på någon förlust men som sagt "Grattis till seriesegern".

Köping:
Jag hade ju tippat topp tre så de ligger på för mig en förväntad plats. Anders får säga (tycka) vad han vill men visst lever de högt på sina tre toppspelare systrarna Hanna och Frida Lindgren samt Linn Ekermalm. Dessa tre står ju för 3/4 av alla målen och har tillsammans producerat 57 poäng vilket är grymt bra. I vårt möte vann Köping med 6-3 där ovanstående trio gjorde 5 av 6 mål. Köping har bara spelat 8 matcher och vid vinst skulle de "bara" vara 7 poäng efter Örebro och med en vinst i nästa omgång mot Örebro kan de knappa in ytterligare så chansen finns förstås fortfarande.

Skattkärr:
Skattkärr har väl gått lite bättre än vad jag förväntade mig. De var ju riktigt illa ute förra säsongen och ryckten om svårigheter med trupp och tränare gjorde att jag tippade att de skulle ligga på nedre halvan. De har ju fått en matchvinnare i Mikaela Målström från Munkfors men det är förstås inte hela förklaringen. Laget spelar en snabb innebandy och är starka på "hemmais". Vi förlorade med 4-3 i vårt möte och efter vår helt bedrövliga 1:a period var vi klart med i matchen. Med lite flyt hade vi kunnat nått oavgjort.

Linköping:
Kommer en kommentar på sluttampen.

Kumla:



Är väl ungefär där jag förväntade mig, trots tunga förluster till Örebro. De har ju även fått några heta nyförvärv i Lundin, Storm och Sydner. Vår match mot Kumla slutade med en 4-3 vinst, där man tydligen tyckte vi var det "turligaste" laget de någonsin mött. Vi fick visserligen till två konstiga mål men chanserna som skapade målen kan man inte säga att det var tur.

Vänersborg:




Sämre än väntat men har efter en trög start börjat vinna matcher. Jag tror att det var samma förra säsongen, att efter en trög start kom laget igång. Vi vann vårt första möte mot dem med 5-4 i SD. Där det var vår slutforcering som avgjorde. Vi var (som i alla bortamatcher) väldigt tröga i första perioden för att sen så sakteliga komma in i matchen. De möter oss i nästa omgång på vår hemmaplan vilket lär bli en tight historia det med.

Nykvarn:
Har gjort det mycket bra hittills i serien. Flera av tjejerna har spelat ihop i många år och laget har ett bra grundspel som de är trygga i.  Laget har bara spelat 7 matcher så tabelläget kan ju egentligen vara bättre än vad det är just nu. Man har spelat 5 av 7 matcher på hemmaplan och där är man starka och trygga. Det är ju annorlunda att spela borta med bussresor och allt ovant.  Vi förlorade med uddamålet på deras hemmaplan men vi var riktigt nära att kvittera på slutet.

Surte:



Jag hade ju bara förra säsongen att gå på när jag tippade att de skulle vara på nedre halvan av tabellen. Då klarde de sig kvar i södra ettan med nöd och näppe. I vårt möte blev det vinst för oss med 5-3. Då tyckte jag de spelade ett rakt och ganska tufft "på mål" spel, där vår seger inte direkt var "glasklar".

Pixbo:
En negativ överaskning hittills. Laget är kanske lite beroende av vilka spelare som flyttas ner till matcherna från elit. Mot oss, vinst för oss med 5-4, kom de med en desimerad trupp utan några av sina bättre spelare. Ändå tycker jag att laget var bra, många duktiga unga tjejer med bra bollkontroll. Jag tror absolut att de kommer att klättra i tabellen. Laget har också bara spelat 7 matcher så det finns ju några poäng till som skulle kunna räknas in.

Marstrand:



Seriens enda nollpoängare. Jag tippade att de skulle hamna på nedre delen men trodde nog att de skulle fått ihop lite poäng vid "halvtid".  Vi mötte dem borta och kunde till slut vinna ganska komfortabelt med 9-3. Ett lag som jag tror kommer att få det svårt att vända trenden helt och hållet men att de vinner matcher tror jag. Med en vinst kommer lite självförtroende tillbaka och negativa tankar suddas bort. Kämpa på!

Linköping:



Vi har efter halva serien skrapat ihop 14 poäng, vilket är lite sämre än mina kalkyler. Förra säsongen (då Bergs) hade vi 16 poäng när serien vände (8 matcher). Vad vi hade då var det som hittills saknas i år, det där lilla flytet att vinna jämna matcher. Då hade jag en tunn trupp men det var en samling vinnarskallar som inte kunde lita på någon annan utan alla var tvungna att gå in med 100%. Vår målsättning var då att hålla oss kvar i ettan och när vi var klara så rasade vårt spel och det blev många förluster i slutet. Årets trupp är på pappret mycket starkare och framför allt större, svårigheten är ju att hitta rätt formationer. Vi har fått in spelare ganska sent så den riktiga harmonin finns inte än, men det kan ju bara bli bättre. Om man ska jämföra med förra säsongens Linköping så är vi två poäng bättre än vad de var när serien var slut.

Gå gärna in och läs Davids blogg (Vänersborg) http://innebandydavid.blogg.se/ där han skriver om västra serien.


Kommentarer
Postat av: David

Vad tycker du, är serien bättre eller sämre i år, menar toppen, botten och mitten, vore kul att höra dina åsikter om det du som vart med ett tag.

2009-11-25 @ 14:53:39
URL: http://innebandydavid.blogg,se
Postat av: Rosten

David, jag vet egentligen inte vad jag ska skriva. Spontant tycker jag nog att förra årets serieledare Lockerud var klassen bättre än Örebro, men jag har ju bara en match erfarenhet. Köping är ungefär lika bra som förra året, samma spelare som dominerar. Skattkärr bättre. Kumla bättre, har ett mycket bättre försvar i år. Ni kändes som likvärdiga förra året i första matchen. Nykvarn, Pixbo, Surte och Marstrand vågar jag inte jämföra med förra året. Huskvarna var ju väldigt duktiga förra säsongen men är ju efter att i princip tappat hela laget en katastrof i södra. Förra års upplaga av Linköping var egentligen ett mycket bra lag och jag har egentligen inte fattat hur de kunde åka ur. Interna stridigheter är tydligen förklaringen, vad vet jag?



Jag har ju ganska bra koll på östra eftersom jag bor i Södertälje och jag kan väl säga så mycket att jag definitivt inte tror den är bättre.

De två senaste årens seriesegrare i västra, Västerås och Lockerud, gick ju upp i elit det kan väl säga lite om klassen på västra

2009-11-25 @ 15:56:06
Postat av: David

Håller med dig där och även året för gick ju Kais Mora upp så Västra brukar ju stå sig bra när man jämför i alla fall.

2009-11-25 @ 16:59:47
Postat av: Premium

Precis som ni säger så har Västra seriens vinnare tagit steget upp i Elitserien och alltså varit en riktigt bra serie. Än så länge tycker jag årets lag inte håller samma kvalité, Örebro har varit bra och hade nog tillhört topp 3 förra året om de vart med. Jag ser också en hel del matcher i södra och man har märkt skillnad på serierna tidigare år men i år tycker jag inte att Västra sticker ut som den gjort tidigare. Det ser ut som att flera lag gått ner sig och spelar en trögare innebandy, lagen har blivit jämnare men till det sämre då.... Det är min mening iaf men vi har ju bara sett hälften än så länge. Att det kommer bli Örebro som vinner Västra är ju ingen större tvekan sedan återstår det att se hur de står sig i ett kval.

2009-11-25 @ 21:44:25
Postat av: G

Tänkte bara skriva lite reflektioner av serien eftersom jag huserat i västra ett antal år, och det diskuteras lite här och var =)



Serien ser definitivt sämre ut än förut, har följt den i 6-7 år och måste nog välja att säga annat än både dig Rosten och David (på hans blogg).

Örebro var bra när jag såg dem senast men inte som topplagen varit de tidigare åren.

Köping med sina 3 spelare är bra men inte topplag (enligt mig).

Kumla har tappat toppnamn och fått toppnamn men spelet är likadant som förr.

Surte har verklingen gått ner sig, likt Marstrand (som jag vet har tappat många namn precis innan seriestarten).

Pixbo är jag lite fundersam över, borde prestera mycket bättre men det är inte lätt att kasta in spelare inför matcherna hur som helst.

Nykvarn är ett nytt lag för mig så säger inget, skall dock bli kul att se dem.

Skattkärr ger och tar spelare som vanligt i Karlstad, Målström från Munket är bra MEN det säger väl ganska mycket om hon är bästa i Skattkärr.

Linköping är svåra att sätta fingret på, har alltid trott de skall prestera de åren som de varit med i div 1 men åkt ur varje gång och inte rosat markanden med bra spel. Berg var ett bra lag med tanke i spelet och svårspelade i sin minihall. Verkar åter igen inte lyckats få ihop sitt lag men det måste få ta tid innan man säger annat. Kan bli en bra mix men....

Vänersborg får ingen dom "thats it".



/G

2009-11-27 @ 08:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0