Igår blev det en...

lång dag i innebandyns tecken. Då det var U16 och U18 SM i Södertälje hann jag med att titta på 29 av mina elever. Matcher som jag hann med (helt eller delvis) var Telge - Trosa Edanö (U18 tjejer), Tullinge - Telge (U16 killar), Södertälje - Telge (U16 tjejer), Södertälje - Linköping Ungdom (U16 killar), Telge - Täby (U18 tjejer) och Telge - Gnesta (U16 killar).  Var även och tittade på Huddinge - Endre i elit (3 f.d elever). I Täby fanns ju dessutom en del tjejer aktuella för Stadslagen samt att jag fick se min nuvarande klubbs U16-killar.

Var ju inne på att "prata" lite arrangemang och mål också. När det gäller arrangemang tycker jag att det viktigaste är hur man blir bemött som ledare/klubb. Ett vänligt bemötande med lite småsnack och kanske en kaffe gör ju att man känner sig välkommen. Om man sen får ett eller flera papper om när man ska vara på eller av plan innan match känns inte lika väsentligt. När det gäller hallar så är det ju, för de flesta föreningarna, en kommunal fråga.



Ljungsbro Sporthall är en väldigt sliten hall som det känns att kommunen Linköping inte bryr sig om särskilt mycket. Men jag känner inte att det är Linköpings Innebandy som har ansvaret för klotter m. m i hallen. Man kan kanske som hyresgäst klaga på hallen och hoppas på åtgärder men inget annat. Framför allt är det väl ganska väsentligt att man från Östergötlands innebandyförbund ser till att hallen är i bra skick till SM för distriktslag.

När det gäller mål så anser jag att det bara finns en kategori och det är mål. Sen kan ju förstås målen komma till på en rad olika sätt. Om man tex tar matchen mot Kumla så gör vi 4 mål, vår game-plan var att skjuta istället för att passa om vi var i slottet samt utnyttja skott från backarna. Tre mål kom efter skott i slottet och ett kom efter en retur efter ett backskott. Att sen två av målen fick en annorlunda bollbana efter täck av Kumlaförsvarare istället för att gå rakt i mål är det tur eller kanske skitmål? Jag kan bara konstatera att det står som mål i protokollet och inget annat.
Man skulle ju kunna analysera Kumlas tre mål och få det till turmål eller skitmål eller vad man nu kallar det, men samma där de står som mål i protokollet and thats it.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har ganska stort slott om du anser att de båda "lobbarna" sköts därifrån. Mål är ju alltid mål och tur och skitmål får man inte utan det ligger oftast hårt jobb bakom dem också.

2009-11-02 @ 17:06:18
Postat av: David K

Håller med att alla mål räknas så klart men några skitmål som ger poäng och jag blir mycket oroad än att man gör spelmål där man ser det långsiktiga att man kan göra det om och om igen och inte bara dunka bollar på mål och hoppas på det bästa men det är bara min åsikt.....

2009-11-03 @ 19:05:54
URL: http://innebandydavid.blogg,se
Postat av: ted

Tycker nog inte man kan kalla det vare sig tur eller skitmål som jag ser det görs dessa målen av ett lag som håller sig till matchplanen o lägger mycket bollar på kassen o har folk framför som skymmer.Om man vänder på det att varje gång det tar på någon o inte studsar i mål(vilket är de flesta gångerna) har man bara otur då? Skulle vara riktigt intressant att veta hur många mål som egentligen görs efter ryskt klapp klapp spel kontra hur många tur/skit mål som görs (här räknar jag även med tapp av boll på fel ställe,indanare m.m) tror procenten är klart högre på tur/skit målen.

2009-11-03 @ 21:21:51
Postat av: Bara en ?

Varför spelar ni inte i Linköping. Hallen i Ljungsbro är sunkig.

2009-11-03 @ 21:58:02
Postat av: Rosten

Ted, jag skulle tippa att 1 av 10 mål föregås av ett s.k. klapp-klapp spel.

Anledningen till att vi spelar i Ljungsbro är ett beslut av styrelsen som togs i samband med Bergs damlags överflyttning till Linköping Innebandy. Beslutet bygger på det samarbete som finns mellan Bergs IK och Linköping Innebandy.

2009-11-04 @ 08:24:50
Postat av: ted

Jupp där nånstans är nog min gissning också eller kanske något färre tom. Och hux flux har de så kallade "skit" målen blivit en ganska viktig bit i vem som tar med poängen hem, Men som sagt utan att våga lägga dem på kasse o ha folk framför målis får man dem inte.

2009-11-04 @ 11:14:24
Postat av: Therese

Håller med Ted.. Men om man ska tro det David skriver i hans blogg gör deras lag endast klapp klapp mål och alla andra lag slutmål, men kan säga att jag sett dem spela ett antal gånger och dem bjuder sällan på skönspel, men alla är ju färgade inför sitt eget lag:) ... Damer div 1 innehåller endel slutmål, men även elitserien, ligger man under lastar man bollar på mål. Såg ni matchen på TV4 sport i måndags? Vad sa balrogs tränare i timeouten när dem låg under på slutet? Mycket folk i slottet och mata skott...... Så är det, alla som skyller på annat är bara bittra:) bra blogg!

2009-11-04 @ 15:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0