Att vara stadslagstränare...

för Stockholm kan ha sina sidor. På innebandysnack.se har det pågått en "het" disskusion om värvningar till klubblag i samband med sin roll i stadslaget. Den debatten pågick även för 15 år sedan då Sören och jag fick uppdraget att träna stadslagstjejerna. Bakgrunden var då att Högdalen och Balrog beskylldes för värvningsförsök och att de därför ville ha två neutrala tränare (vi tränade då Hölö SK:s damer). De två dominarande klubbarna på den tiden var Högdalen och Järfälla. Efter varje säsong (vi körde 5) så hamnade tjejer vi tagit ut från andra klubbar i antingen Järfälla eller Högdalen, så även med neutrala tränare som inte har någon anknytning till Stockholmsklubbarna fanns dessa övergångar.

Jag tror att många av de tjejerna som var från tex Saltsjöbaden, Lidingö, Huddinge, Hässelby, Haninge.....var sugna på att testa en toppklubb. Deras största tvekan för en övergång var den sociala biten och när de fick "leva" med de tjejer som kom från Järfälla och Högdalen i stadslaget upptäckte de att även den biten skulle fungera. Då blev valet mycket lättare och så tror jag det är även nu. Tjejerna trivs tillsammans och blir kompisar. Det är alltså inte tränarna som värvar utan det blir en slags kompisvärvning. Sedan är det kanske ingen nackdel om man vet att tränaren är duktig.

Jag är ju ansvarig för uttagningar av tränare och tycker vi har en bra standard på dessa. Målet är ju förstås att de ska vara "laglösa" under uppdraget men framför allt bör de inte träna lag i den åldersklassen som de har uppdrag i.

När det gäller Linköping så har Susanne Gustavsson tyvärr meddelat mig att hon tar en "time-out" på obestämd tid. Det är ju så att brinner man inte för uppgiften så kanske det är rätt väg att "hitta sig själv" igen och sen (förhoppningsvis) komma tillbaka med ny energi. Även en tjej på väg utifrån har inte riktigt klart med skolan än så truppen som jag trodde var i stort sett komplett kanske måste kompletteras. Det är ju individuell träning som gäller just nu, vilket jag hoppas sköts på ett föredömligt sätt ;o).
När det gäller hösten så kommar vi att köra igång igen med gemensam träning (klubba och boll) i vecka 33. Eftersom vi fortfarande inte finns med på Linköpings hemsida kommer jag tillsvidare att lägga in i kalendern  på vår "gamla" hemsida www.laget.se/BERGSIKDAM/ .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0