Distriktslags-SM står på...

programmet nu i början på januari. Jag var på mitt första SM 1995 då jag var coach för F-15 laget i Stockholm. Häftigt - nästa år kliver den årgången in i SM och jag är inte ett år äldre. Det blir väl mitt 30:e SM (ungefär), varit frånvarande vid något och det är fortfarande lika kul. Kul att träffa alla gamla bekanta, vissa ser man bara under dessa turneringar och jag vet att det finns några till som varit med lika länge som jag.

Spännande för tjejerna och killarna att visa upp sig för första gången inför alla i innebandyn i Sverige. U-19 coacherna är givetvis på plats liksom RIG:arna så det blir en del scouting i Linköping.

Som överledare för Stockholm vet man vad som väntas, ingen hejar på distriktet som alla vill se förlora. Har man under min tid som ansvarig vunnit fyra guld, ett silver och ett brons (på 6 turneringar) så kan jag ha en viss förståelse för det.

Samtidigt är man ju lite på "hemmaplan" då jag tränar Linköping IBK:s damer. Tjejerna ska sköta om arrangemanget i Sporthallen den 3:e och 4:e.



Att tippa utgången av turneringen är väldigt svår då årsklasserna kan skilja väldigt mycket år från år i distrikten.

Här kommer iaf mitt tips på vilka lag som går vidare från de olika grupperna:
Flickor grupp 1          Flickor grupp 2          Flickor grupp 3           Flickor grupp 4
Östergötland          Värmland                Småland                   Södermanland
Uppland                  Dalarna                   Stockholm                Skåne


I grupp 1 så kan det sluta hur som helst, att jag tippat Uppland beror på att jag tyckte de såg väldigt bra ut i en träningsmatch mot Stockholms träningstrupp, Östergötland är väl lite tips med hjärtat. Finns ju en del tjejer från Linköping med.

Grupp 2 måste väl vara "dödens grupp" många distrikt som visat kvalitét i tidigare SM. Men tipset går på "gamla" meriter till två distrikt som alltid brukar hålla sig framme.

Grupp 3 ser ut att bli en enkel match för Stockholm och Småland eller kan Örebro län hota?

Grupp 4 ger jag första platsen åt Skåne och hoppas att Södermanland kan knipa andraplatsen. En hel del tjejer som sökt till skolan och innebandylinjen.

På killsidan blir det så här:

Grupp 1               Grupp 2                    Grupp 3                 Grupp 4
Skåne                  Södermanland       Uppland                Stockholm
Gästrikland         Västerbotten          Dalarna                Göteborg

Grupp 1 känns som en svårtippad grupp med många starka distrikt. Jag vet att Östergötland har satsat hårt på SM i hemmahallarna och det kan gå vägen för dem. Västmanland och Småland är även de erkänt duktiga distrikt.

Grupp 2 så tippar jag Södermanland med hjärtat (samma anledning som med tjejerna) men jag vet att både Värmland och Västergötland är duktiga.

Grupp 3 tror jag blir den klaraste gruppen för kvartsfinallagen.

Grupp 4 tror jag ingen kan hota stordistrikten Göteborg och Stockholm

Tyvärr kunde jag inte hitta någon sida med laguppställningar så det mesta av mitt tips är på känn och lite erfarenhet av tidigare SM.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0