Ut ur elitserien åker....

Lockerud, jag kan inte tänka mig något annat. Man har kvar att möta Örebro (H), Rönnby (B), Djurgården (H) och Huddinge (H). För att hålla sig kvar i serien så måste man ta sju poäng på dessa matcher och jag kan inte hitta de poängen.

Givetvis är det då under förutsättning att Ö-vik inte tar poäng i någon av sina tre återstående matcher. Ö-vik har tre tuffa matcher kvar på programmet då de möter Falun, Rönnby och IKSU alla på "hemmais". Jag tror inte det blir några poäng alls i de matcherna så kvalplatsen reserverar jag för laget. Förlusten förra helgen mot Lockerud var "spiken i kistan".

Det innebär att tre vinster på 26 matcher kan räcka för nytt kontrakt i serien. Det känns verkligen inte optimalt. Flytta ner de tre sista och låt seriesegrarna i div 1 få en direktplats och låt tvåorna i div 1 kvala mot de fjärde laget från botten i elitserien. Är man så pass bra att man vinner en div 1 serie så bör man få en elitplats.

Tänk om Jönköping som är överlägset bästa lag i södra skulle drabbas av några skador/sjukdomar på sina spetsspelare just under kvalet och inte få rätt förutsättningar att spela igenom det. Det skulle vara grymt!

Jag skrev i mina blogg igår att Junland skulle göra debut för Ungdom men vad fel jag hade, den debuten gjordes redan i matchen mot Norrköping.


bild från matchen mot Surte förra säsongen.

Det var en helt OK debut vad jag har fått höra, två mål och ett ass kom det från hennes klubba. I gårdagens match mot Finspång blev det inga poäng men det blev iaf vinst med 9-4. Mjölby vann programenligt över Boxholm med 6-3, jag tippade 7-3. Helt fel tips var det istället i matchen mellan Åby och Solfjäderstaden som vanns av Åby med 4-3.



I den matchen gjorde Camilla Pettersson (en annan "gammal" LIBK-spelare) två mål och bidrog i stor grad till segern. Men har Solfjäderstaden redan sina tankar i kvalet? Jag tycker att det är viktigt att få tjejerna fokuserade på varje match så man är mentalt förberedda när kvalet sätter igång, för dit går man även efter denna förlust. Vilket lag man möter är väl fortfarande öppet men att det blir antingen Hovshaga eller Färjestaden är ju klart. I den serien är det just nu "fördel" Hovshaga som seriesegrare och man skulle alltså få möta Färjestaden..

Fyra matcher i norra denna helg där det kan bli ett stort glapp mellan laget ovanför nedflyttningsstrecket och lagen under.  Skellefteå som ligger ovanför möter på bortaplan Umeå City och tror jag har en stor chans att vinna den matchen. Umeå är sedan länge klara och får ta sig an ett taggat (förmodar jag) Skellefteå. Boden som har fyra poäng upp till Skellefteå möter IKSU Ungdom och det är väl samma förutsättningar i den matchen, ett taggat lag möter ett lag som egentligen inte har så mycket att spela för. Det tredje laget i striden kring strecket Sundsvall reser ner till Sala för att möta Sala Silverstaden. I den matchen gör firma Backlund - Lundqvist processen kort med Sundsvall som inte har något att hämta. Fjärde matchen står mellan redan klara (?) nedflyttningslagen Alunda och Ankarsvik

I "täta-heta" södra är det en spännande omgång. Tufft kring nedflyttningsstrecket och därför många "sex poängs" matcher. Vilket av lagen som ska följa Ingelstad/Växjö, Engelholm och CL98 (troligen kört för dem) ned i tvåan avgörs nog inte förrän i sista omgången. I helgen så spelas det enligt följande:

Ingelstad/Växjö - IBF Göteborg, det känns som en "räddningsplanka" för Göteborg som bara "måste" vinna en sådan match. Inte helt lätt då Ingelstad samtidigt kan gå in och njuta över att kanske spela bort ett nervöst motståndarlag.

Pixbo - CL98, ett Pixbo som gått bra och har en bra känsla hos "ungdomarna" som spelade sig till innebandyfesten förra helgen. Jag tror tåget har gått för CL men sista halmstrået är väl denna match. Dessvärre för Kalmarlaget tror jag Pixbo är alldeles för starka. CL möter sedan Warberg på söndagen i Varberg. Det skulle förstås vara möjligt med två vinster och då är men med i matchen igen. Även Pixbo spelar en match på söndagen då de möter Engelholm och det är väl en match som "bara ska spelas av". Givetvis med en Pixboseger som resultat.

Vänersborg - Södra Dal är en "verklig" sex poängs match. Nerver utanpå tröjorna i båda lagen. Svår att tippa men hemmaplan ska väl iaf vara en favör?

Olofström - Jönköping är förstås en match som inte innehåller så särskilt mycket dramatik. Frågan är om Olofström kan "krossa" Jönköpings nolla i förlustkolumnen. Jag tror faktiskt det.

Östra - Älvstranden, ytterligare en match som gäller mycket. Östra har varit heta på slutet och jag tror de rår på Älvstranden.

Många intressanta matcher alltså och antagligen är vi inte så mycket klokare på hur det går i serien efter denna helg. Vi får nog vänta ytterligare några veckor.

I Södermanlands div 2A så är alla sex lagen igång i helgen.

Onyx - Torshälla   7-4
Torshälla kommer till spel med en tunn trupp (som vanligt) och orkar inte med tre gånger tjugo effektiv tid. Det står -1 framför många av Onyx tjejer i laguppställningen vad det nu kan innebära men jag antar att de iaf ska vara med på plan. Annars ser förstås deras trupp lika tunn ut.

Nykvarn - Trosa/Edanö   6-3
Trosa har gått mycket sämre än vad jag förväntade mig. Vad det beror på har jag väl lite humm om men inget konkret. Känns som laget är lite på dekis då de inte ens "orkar" lägga in truppen som ska spela. Nykvarn jagar förstås på och kan ju bara inte förlora, det har man inte råd med.

Södertälje - Gnesta   11-2
Inga trupper inlagda där heller så hur många spelare man har att tillgå är förstås okänt. Men Rockets har en bred och jämn trupp så Gnesta ska inte bli något problem för laget.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej, du som har koll på Södermanlands daminnebandy .. Varför spelas div 2 serien som den gör? Har inte sett att andra distrikt kör med kvalserie. Utan de kör en hel serie, som man "ska" göra. Varför är det så? För det känns ju märkligt att en hel höstsäsong inte räknas efter jul. Tycker personligen att det är mycket märkligt upplägg, för jag tycker de som har vart bäst över en hel säsong borde stå som vinnare ...

2011-02-19 @ 10:00:52
Postat av: Rosten

Hej Johanna!

Jag tycker det är ett bra upplägg, laget som vinner div 2 A kommer bättre förberedd till kvalet än vad man gjort i en serie med 10 lag. Tanken är ju att det ska bli tuffare och tätare matcher, men i år är nog Rockets och Nykvarn lite för bra för att den tanken ska vara optimal. Man övergår också till att spela dessa matcher med effeltiv tid vilket gör att man är van vid den matchformen när man ska kvala. Visst gäller "höstserien" något då man spelar för att vara bland de sex lagen som får spela i "A-serien" under våren. Jag tycker det även är bra för "B-serien" då de fyra sista från höstens serie bildar ny serie med de två bästa från div 3. Det gör att alla matcher blir jämnare även i den serien och det är givetvis mer utvecklande än att bara få försvara sig som lagen får göra under höstserien. Även de två bästa från div 3 får ju bättre matchning i nya serien.

Oj, det blev ett långt svar.

2011-02-19 @ 10:40:32
URL: http://rosten.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag kan ju till viss del hålla med dig i det du skriver. Men samtidigt kvarstår ju frågan om varför Södermanland kör så här, men inga andra? (Kanske finns några, har ej 100 % koll).

Och har det visat någon effekt för de lagen som kvalar sig upp? Är de bättre rustade för kvalet och div 1 än de andra som inte har kvalserie? För det måste väl i så fall vara målet, och har det uppnåtts genom denna kvalserie?

Långa frågor kräver långa svar ;)

2011-02-19 @ 12:00:57
Postat av: Rosten

Johanna, jag tror att Södermanland är helt ensamma om detta upplägg. Varför försökte jag förklara i mitt tidigare inlägg, bättre konkurrens och tightare matcher som är mer utvecklande.

Något facit över hur bra upplägget fungerar finns det väl egentligen inte ännu. Det är andra säsongen som man spelar efter denna modell och första med effektiv tid.

Förra säsongen hade Södertälje som vann serien otur att möta Täby FC i sin kvalgrupp och förlorade den matchen med 7-4. Som du vet är ju Täby ett toplag redan under sin första säsong i ettan. Givetvis är målet att lagen ska sparras så bra att segraren ska få stora möjligheter att klara ett kval. Vi får se efter denna säsong om den målsättningen uppfylls.

2011-02-20 @ 09:11:01
Postat av: Nille

Såg D2 mot finspång där Junland gjorde bra ifrån sig. Annars var det en 96:a som heter Tove Johansson som var riktigt bra!

2011-02-20 @ 09:17:08
URL: http://nillelana.blogspot.com
Postat av: Johanna

Ok, det är bara andra säsongen det finns kvalserie? Ja då förstår jag att man inte kan se några effekter än. Men jag tycker det är ganska intressant att Södermanland är helt enamma om detta upplägg. Men det är klart, man måste ju ibland ändra på ett koncept för att det ska vara mer framgång. Då får vi helt enkelt vänta och se om det ger resultat :)

Sen tycker jag nog ändå som jag tycker, att det är lite "orättvist" mot de lagen som presterar bra på hösten. Att man får med sig 0 poäng in i kvalserien ... kanske det skulle vart som i handbollen. Man tar med sig poängen från gruppspelet till slutspelet. :)



Tack för att du tog dig tid till en liten "prat".

2011-02-21 @ 20:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0