Nu är det klart vilka....

skolor som blev godkända av Svenska Innebandyförbundet. Det blev en del oväntade val tycker jag. Självklart pratar jag lite i egen sak då "mitt" gymnasium, som varit ett REK, inte längre dög.  Det känns faktiskt lite konstigt att man väljer Nyköping före oss. Det var nämligen som skola i Södermanland vi bedömdes och då var konkurrenten Nyköping. Några kriterier som bedömdes:

l Erfarenhet av idrottsgymnasieverksamhet och möjlighet till samordning mellan idrotter 



det känns som vi ligger lite före Nyköping där. Med det här laget vann vi skol-SM och det finns de i detta lag som vunnit U-19 VM och de som vunnit SM guld. Vi har varit med i flera finalspel på tjejsidan och även tagit brons för killar. Vi har "fostrat" både landslagsmän/kvinnor och elitseriespelare.

När det gäller samordning så finns lagsporter som fotboll, ishockey och basket på skolan.
 
l Lärartäthet och instruktörernas utbildning 



Ronnie har ETU (elittränarutbildning) och jag har Block 4 samt 20 års erfarenhet på alla nivåer när det gäller träning. Så det känns inte som om Nyköping ligger före oss där heller.
 
l Programutbud

Vi har samtliga teoretiska program på Igelstaviken.
 
l Specialidrottsundervisningen ska bedrivas så att elevens färdighetsträning står i fokus

Vi kör två praktikpass i veckan för samtliga plus ett teoripass. Allt för att anpassa oss till skolverkets rekomendationer på att 300 poäng av utbildningen ska vara praktisk och 200 poäng ska vara teoretisk.

När det sen gäller upptagningsområde så är när det gäller P/F-15 lagen i Södermanland 60-80% av spelarna från Södertälje/Nykvarn och 5% från Nyköping. Detta har jag baserat på lagen från distrikslags SM 2008, 2009 och 2010.

Så lite konstigt val tycker jag man gjort på SIBF.

Nu är det ju inte bara vi som blivit "bortdömda" utan man kan väl nämna skolor som S:t Mikaelsskolan i Mora (som varit en stor konkurrent till RIG), Löfströmska i Sundbyberg, Solna gymnasium, Mullsjö med flera.

Jag tror inte att detta beslut gagnar innebandyns utveckling i Södertälje/Nykvarnsområdet.

Fortsättning följer.........


Kommentarer
Postat av: Malin

Oj back in the days på den bilden, haha!

2010-09-21 @ 16:52:05
URL: http://malinlovgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0