Då var dag två.....

av Kallsta Open avklarad.

Turnering är lika med ”uppe med tuppen” då första matchkollen Hagfors mot CL96 hade matchstart 08,00.  Det var ju förstås en intressant match då Hagfors är med i samma serie som oss (Telge).

Det var en svängig match som tillslut slutade 3-3. Hagfors är en intressant nykomling i div 1 som säkert kommer att ställa till problem för de andra lagen. Jag saknade lite mer intensitet i närkampsspelet och det kan nog bli lagets akilleshäl. Men laget är ungt och har mycket talang och ett av nyförvärven Linnea Nilsson var riktigt bra.

I Kalmar som jag inte tyckte kom upp i den standard jag sett tidigare var det väl ingen som direkt utmärkte sig utan det är jämnheten som lagets varumärke.

Nästa match på programmet var ”mitt” Telge mot KAIS Mora. Nu var Sara Kristoffersson, Maria Boänges med så det kändes som ett komplett KAIS.  Så det skulle nog bli åka av och det blev det.

En första period som Telge stod upp bra i med bland annat stolpskott och ett misslyckat friläge stod det ”bara” 1-0 till dalatjejerna.

Men i andra kom den så kallade ”ketchup effekten” med sex mål av KAIS.  De ökade passningstempot och kunde göra många ganska enkla mål med instickare framför mål till helt omarkerade spelare. Räddade Elin första så fick de en andra och när hon räddade den också så blev det mål på tredje. En otacksam uppgift för en väldigt duktig målvakt. Jag såg att hon låg på en räddningsprocent på över 96.

I tredje nöjde sig Mora med att göra två mål så slutresultatet blev 9-0. Det klart bästa lag vi mött hittills tyckte Peter Nilsson (tränare i Telge) och då har vi mött både Endre och Djurgården.

Jag pratade lite med KAIS tränare Micko Holback efter matchen.

Jag råkade påstå att försvarsmässigt så såg det inte helt klockrent ut men med ett leende sa han ”vi har gjort i snitt över 10 mål på våra träningsmatcher, så vi har väl inte behövt försvara oss?”

Tanken är att matcha mot något  Juniorlag (killar)  för att jobba helt med försvaret.

När jag sa att de hittat en superkedja med Thérese Karlsson – Anna Wijk – Amanda Larsson  så svarade han ”den har funnits i mina tankar långt innan Anna var klar för oss”.

Jag ”tjuv-kikade” också lite på matcherna Nykvarn – Skattkärr som slutade 0-0 vilket är ett resultat som inte förekommer allt för ofta. Skattkärr är för mig fortfarande fågel/eller fisk i div 1 spelet.

Göteborg – Uppsala som slutade med en 4-0 seger för Gbg. Avgörandet skedde i 3:e perioden.

På eftermiddagen så var min huvudmatch Telge – Göteborg men innan dess hann jag se lite av Jönköping – Sten Sture  (7-2)  och i den matchen imponerade JIK verkligen. De måste vara en av seriefavoriterna i södra. Att Karlstad skulle vinna över Pixbo Ungdom var väl ingen sensation.

Matchen mellan Telge och Göteborg var ju min ”huvudmatch” och den lyckades Telge tillslut vinna med 5-1.

En tuff match som jag tycker att Telge vann helt rättvist. Bra i den matchen var Malin Hellsén och Helena Bergnest.

I morgon bitti så drar kvartsfinalerna igång och jag ska förstås vara på plats att se Telge möta CL96!! 

 


Kommentarer
Postat av: Johan G

Göte, Linnea Nilsson är inget nyförvärv för oss i Hagfors. Linnea är härifrån. Men som hon utvecklat sin fysik under sommaren så kan man i och för sig nästan säga att hon är ett "nyförvärv". Bara så att det blir rätt. :p



Lycka till i serieupptakten. Ska bli kul att möta ert kanonlag senare!

2010-09-06 @ 22:08:54
URL: http://jogus.blogg.se/
Postat av: Rosten

Hej Johan!

Tack för informationen. Det är inte lätt att hålla reda på allt men duktig var hon. Lycka till själva i premiären mot Linköping.

Så får vi hoppas på två "NIU-platser" för våra skolor.

2010-09-07 @ 06:45:01
URL: http://rosten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0