Nu är vi framme...

det blev en lyckad resa som slutade/börjar i Linköping IBK. Det känns riktigt bra att kunna trygga en div 1 plats för tjejerna. Bergs organisation var egentligen för smal för att bedriva div 1 innebandy - det handlade inte om en långtida satsning utan om att överleva en säsong i taget. Linköping har den organisationen och man kan nu göra en flerårsplan när det gäller tjejinnebandy i Östergötland. Det finns många duktiga tjejer i distriktet som bör/kan spela innebandy på en högre nivå kanske inte denna säsong men i framtiden. Hoppas bara att klubbarna inte egoistiskt hindrar tjejerna utan känner stolthet över att ha utvecklat spelare för högre divisioner.  Jag har själv som tränare sett många av de tjejer jag tränat tagit klivet upp i elitserien och det känner jag bara stolthet över, att jag kunnat ge dem de förutsättningarna.

Det är ju också väldigt bra att den föräldrargrupp som dragit en tungt lass i Berg när det gäller sponsring och allt ekonomiskt/arrangemang följer med över till Linköping.

Läste på en Linköpingsspelares blogg citat: "LIBK har blivit grundlurade, men fattar det inte själva!!"
Jag ställer mig frågande till det citatet men det beror nog på att jag ser det hela på ett helt annat sätt.
1. Det måste ju vara bra för Östergötland att det finns ett lag i div 1, som ambitiösa tjejer kan satsa mot.
2. Det måste ju vara bra för en klubb som har ambitioner att fortfarande ha ett lag i div 1.
3. Det måste ju vara bra för Bergs tjejer att de efter en tuff säsong inte läggs ner helt utan kan fortsätta spela div 1    innebandy.
4. Vad är problemet för de tjejer son redan finns i Linköping IBK? De har ju spelat ner sig i tvåan och har ju möjligheter att spela där i fortsättningen också.
Nej jag kan bara se positiva bilder av detta beslut.

Div 1-truppen börjar nu bli klar och ser man på den så är det inte bara "gamla" Bergs-tjejer utan det blir en 7-9 nya spelare som inte tillhört Berg. Vi är uppe i 16 signade plus två mycket lovande Mjölby-tjejer på väg in i truppen.Jag kommer inom kort att börja presentera spelare.

Det finns givetvis en del saker att "fila" på innan allt är helt klart men som jag skrev i början det känns riktigt bra och helt rätt.

Själv var jag ute och sprang milen i Tveta idag och som jag gjorde det. Tiden var helt OK och har man en positiv inställning och tycker livet leker så går det ju mycket lättare att prestera. Pressen som jag känt över vad laget skulle ta vägen har ju släppt och nu är det som sagt bara positiva vibbar.

Kommentarer
Postat av: Ass

1 -Klart att tanken är god. Det är bra för Östergötland med ett lag i div 1. Det tanken var god även för några år sen när FC skapades... Men då drog Berg sig ur och sen hipp som happ så var det inte intressant med en satsning ihop utan eget race var det som gällde. Många i LIBK var med under den resan och kanske inte känner en sån trygghet i ett samarbete med Berg med tanke på att de har "svikit" förr?! Jag gissar bara nu :)

2 -Om man ser till lagspecifik vinning så tjänar inte libklaget på att få in ett lag "över sig" då det kommer leda till mindre engagemang och intresse för deras verksamhet. (Även om det alltid sägs att så inte ska bli fallet så blir det alltid så) Verkar även som att chansen att nu gå till div1laget är stängd (eftersom truppen verkar klar) vilket jag tycker känns lite konstigt om man ska ha ett sammarbete.

3 -Klart det hade varit synd om de behövt lägga ner! Ingen säger nog emot det.

4 -Problemet: Gammalt groll och se punkt 1 och 2



Lösning: Ta ett möte med alla tjejerna så det inte blir pajkastning. Informera om allt. Klart libktjejerna känner sig lite överkörda, det måste väl även du kunna förstå? De har inte fått veta något...

Sen kan det väl inte skada med gemensam försäsong för att skapa stämmning och gräva ner stridsyxan, jag menar, jag har har varit med förr på försäsong och det brukar alltid försvinna ungefär halva truppen (om inte mer) just då ;)



Hoppas det löser sig. Läs inte för mycket i bloggar och sånt utan informera och prata om det istället. Får man inte veta hur det ligger till i god tid så kommer det reaktioner som kanske inte är de som skulle komma om man bara visste hur det faktiskt låg till.



Lycka till! :)

2009-05-13 @ 16:19:03
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Rosten

Jag har en stor framruta och en liten backspegel när jag kör bil och så fungerar min syn på innebandyn också. Gammalt groll och sandlådementalitet har jag svårt för.

Vi har under den "osäkra period" som varit nu under våren haft öppna träningar för de tjejer som haft div 1 som mål inför nästa säsong. Våra direkta värvningar till truppen är få.

Som du säkert förstår så har vårt agerande i frågan Berg-Linköping varit mycket begränsad under förhandlingsperioden. Ett första steg som Niclas och jag ska ta är givetvis att prata med de som tränat Linköping under föregående säsong för att få deras syn på det hela. Vad som sen detta möte kan leda till får framtiden utvisa.

2009-05-13 @ 17:31:18
Postat av: Ass

Vad menas med dessa öppna träningar? Visste libkspelarna om detta och att det var öppet att komma och testa om man var sugen på div1?



Aja, oavsett, hoppas det löser sig bra, jag vill ha bra innebandy att kolla på när jag kommer hem och hälsar på :)

2009-05-13 @ 21:38:03
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Verkligen hade jag vetat om dessa träningar hade jag självklart varit där. För vem är inte mer intresserad av div 1 än 2. Sen håller jag med Ass om allt hon skrivit i första kommentaren.



2009-05-13 @ 22:22:57
URL: http://rubbeccha.blogg.se/
Postat av: Rosa

Kan hålla men om att överflyttningen kunde ha informeras på ett bättre sätt!! För alla parter.

Och jag kan säga att information om öppna träningar låg ute på Bergs sida i några veckor, om man var intresserad av 1an.

Å ja jag vet att jag kommer utifrån! och jag vet att det alltid brukar vara lite fientligheter mellan klubbar i samma län/stad. Efter alla sammanslagningar jag har varit med om, så har jag lärt mig att det är pengar! som för det mesta styr. Men jag lever fortfarande på hoppet att det nån gång ska leda fram till ett elitlag/eller ett stabilt div1 lag. Så jag hoppas vidare

2009-05-13 @ 23:35:54
Postat av: Niclas

Kan säga att info om öppna träningar stod på våran hemsida i drygt 5 veckor och att alla som har ambitionen att spela div1 var välkommna. Men att det kommer bli bra framöver...det är jag bombsäker på!

2009-05-13 @ 23:50:50
URL: http://www.nillelana.blogspot.com
Postat av: Ass

Nu kan jag ju bara utgå ifrån hur jag hade agerat i läget. Jag hade inte surfat runt på andra lags hemsidor när jag går och väntar på ett möte med mitt lag för att få reda på vad som händer och vad som erbjuds, tankar på framtiden osv. Speciellt inte när det ryktades om en sammanslagning. Menar, man gör ju gärna slut med den första innan man blir ihop med en ny ;)

2009-05-14 @ 07:49:59
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Känns bra att du läser astrid för jag behöver inte kommentera mer än att jag håller med dig :D



För mig är det verkligen ingen svårighet att se att ni i berg är glada och nöjda. Herregud det skulle jag också vara om jag va er. Men ni måste ju se det från våran sida också!

2009-05-14 @ 15:34:54
URL: http://rubbeccha.blogg.se/
Postat av: roback

Ass - provkör man inte bilen innan man byter? ;)

2009-05-14 @ 20:53:38
Postat av: Ass

Roback -Först kollat man med verkstan om det inte går att fixa! :D



Hehe, min liknelse var dock inte tänkt till bilar då... Men men :)

2009-05-15 @ 07:24:11
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Camilla

Vad har Linköping att vinna på detta??

En hel del anser väl jag. Tjejerna från LIBK som ramlade ur div 1 har chansen att kunna spela div 1 även i år, i "samma" förening.

LIBK får ett lag i div 1 även denna säsong.



Hade jag varit i en förening som lirar div 2 men själv vill spela högre så hade jag kollat upp mina alternativ redan då serien var slut, men det är ju inte för sent än.? Håller med Roback om provkörningen.

Och som alla andra i Bergs tror jag detta blir kanonbra när allt är klart. Med vår (Öst)Göte, Niclas o alla goa föräldrar runtom.





2009-05-18 @ 13:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0