Idag har jag sprungit milen igen...

och mina filosofiska tankar gick denna gång åt lagbygge/lagmoral hållet. Vad krävs det för att skapa ett bra lag? Vad krävs det för att vinna en serie? Det krävs förstås ledarskap och spelare. En gemansam målsättning - gärna med delmål så att man kan ta ett steg i taget. Alltså långsiktiga mål och kortsiktiga mål. Jag tycker man ska ställa höga mål, men de ska förstås vara realistiska så dom går att genomföra. Man ska förstås också komma överens hur man ska göra för att uppnå målen. Träning, taktik, inställning m.m. Någon har sagt att ett lag med hög lagmoral/klubbkänsla vinner 6-9 poäng per säsong bara på det.  Här kommer ett litet "recept":

Goda tankar ger ett vinnande lag!


Vi vill vinna!
Med betoning på vi. Det är vinsten som räknas. Ju större dessto roligare.

Stolthet är viktigt!
Inget stort åstadkoms utan engagemang och stolthet. Vi är stolta över laget, viktiga segrar, duktiga spelare och ledare.

Resultatmedvetenhet!
När matchen är slut vet alla hur den gick, var vi ligger i tabellen, hur många poäng vi måste ta i nästa för att vinna/leda serien. Och att vi just nu ligger högt upp i serien säger inget om hur det går i nästa match. Sannolikt blir det tufft, för alla skärper sig extra när de möter oss. Men visst ska vi vinna!

Olika roller respekteras!
Man vet att alla är beroende av varandra och diskuterar inte vem som är viktigast i laget.

Misslyckas är okey!
Det viktigaste är att våga. För det säkraste sättet att aldrig missa ett skott är att aldrig skjuta.

Man peppar varandra!
Om någon i laget har en dålig dag och hänger med huvudet - eller rentav råkar göra självmål - så gnälls och skitsnackas det inte. Man försöker snabbt lära av misstag och peppa varandra att fokusera framåt och att tillsammans ta sig ur problemet.

Taktik angår alla!
Före en match känner alla till taktiken, vad den går ut på och hur man själv kan bidra.

Helheten är viktigast!
Visst är det bra om de enskilda spelarna i laget trivs och har roligt, men lagets intresse går ändå före individen. Det är själva förutsättningen för en team-anda: att det finns något större och viktigare än jag själv och som jag kan bidra till att vi når tillsammans. Den känslan ger både mening och tillhörighet.

Segrar firas - genast!
När laget nått uppsatta mål eller vunnit viktiga matcher så firar man tillsammans. Alla är med även reserverna (som i och för sig hellre spelat än suttit på bänken) och gläds åt lagets framgångar.

Laget tränar tillsammans!
För att kunna bygga laganda är det viktigt att spelarna träffas före, under och efter träningar/matcher. Gemensam uppladdning och eftersnack svetsar samman och förhindrar revirtänkande.

Oj det blev ett långt inlägg, men jag springer ju inte så snabbt så jag hinner tänka mycket! ;o)



Kommentarer
Postat av: Gugge

Okej, jag hittade till dig Göte.

Trevlig läsning om än inte så jäkla aktuell för mig...innebandy är ju inte riktigt min grej ju! Jag hänger kanske inte riktigt med.



Däremot det du skriver om VINNAND LAG. Jag är ju lite kollektivskadad och i mitt huvud tänkte jag arbetslag/ämneslag/programlag. Jamen visst!



Olika roller respekteras!

Stolthet är viktig!

Peppa varandra!

Resultat, helhet och misslyckanden....



Det är som vilket lag som helst. Eller för den delen ett äktenskap...typ överallt där man är fler en och vill komma framåt!



Bra Göte!

Nu kommer jag att komma tillbaka och kanske hittar jag nåt trevligt om Gullabo, några bilder, om livet i stort.....eller är det en jogging/innebandyblogg endast?

2009-05-20 @ 15:52:29
Postat av: Rosten

Gugge!

Jag kör nog mest innebandy på denna, iaf just nu. Men som du skriver kan ju bli lite bilder från "Paradiset" också någon gång. Men livet i stort...ja vet inte riktigt...

2009-05-20 @ 16:36:42
Postat av: Gugge

Tack för bilden! Det är för jäkla fint!

Ok livet istort...kanske det dryfts i andra forum!



Skål från Paradiset på Torö!

Trevlig helg!

2009-05-20 @ 21:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0